Visual Studio Code

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Visual Studio Code

Inlägg15 jan 2019, 10:55

Så, jag bestämde mig för att ta en liten titt på editorn Visual Studio Code. Den finns till olika plattformar (Windows, Mac, Linux) och är öppen källkod och repot finns på GitHub.

Min tanke är att ha lite koll på alternativ till texteditorn Atom.

För dokumentation och nedladdning så besöker man Visual Studio Code's webbplats.

Något som jag precis lärt mig är att vscode använder sig av grunden Electron (liksom Atom gör).

Jag har nu installerat på Linux/Debian och på Windows 10, så jag får se hur ofta jag startar den... Men den har en inbyggd terminal så det ger ett bonuspoäng och på Windows kunde jag byta terminalen till wsl.

På Windows kan jag starta terminalen från bash/wsl och från cygwin och utgå från nuvarande katalog. För wsl verkar gälla att katalogen måste ligga på Windows filsystem, vilket också är vår rekommenderade konfiguration.
Kod: Markera allt
code .

Uppstarttiden för vscode är ungefär samma som atom.

Om du har erfarenheter av Atom versus Visual Studio Code så får du gärna bidra med dem, eller om du har tips om hur man konfigurerar vscode så det fungerar för dbwebb-kurser och annat.
...
..:
.... /mos

alevor657

git-maestro

Re: Visual Studio Code

Inlägg16 jan 2019, 19:38

Det finns massa med extentions för editorn är ju väldigt populär nuförtiden.
Det finns även en debugger som är ibland lite jobbig, men går att använda i fall man inte kör saker inne i docker eller något annat konstigt.
Ctrl + P och Ctrl + Shift + P är allt du behöver veta typ, en av de är quick open av filen, det andra är command pallet.
I fall man har redan lärt sig hotkeys i Atom så kan man installera Atom keymap för VSCode. Så gjorde jag:D
Det finns en extension som gör det möjligt att editera koden tillsammans med en annan person på samma gång så som man gör på t. ex. Codeshare eller Google Docs. Kan nog fungera som en examinationsverktyg?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Visual Studio Code

Inlägg17 jan 2019, 17:28

Integrationen med vscode i bash/wsl fungerar utmärkt.

För atom finns det issues i integreringen med bash/wsl som gör det lite krångligare (för en nybörjare).
...
..:
.... /mos