Uppdateringar i programmet inför hösten 2019

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Uppdateringar i programmet inför hösten 2019

Inlägg29 nov 2018, 16:40

I lärarteamet har vi diskuterat en del kring programmets upplägg och nu i veckan har vissa saker fallit på plats. Delvis handlar det om nya kurskoder, kursnamn och lite kurser som flyttar runt.

Som programansvarig är jag är mitt i uppdateringen och behöver synka saker med folk runt omkring mig, men arbetsdokumentet under https://dbwebb.se/program/webbprogramme ... etmaterial finns dokumentet "Kursplanering hela programmet, utvecklingsmaterial" och första fliken visar lite vad som är på gång att hända.

Det finns också noteringar i kanten som visar vad som händer.

Som sagt, det är arbetsmaterial och när saker väl fallit på plats så får ni mer info.

Det finns flera saker vi vill förhöja i programmets upplägg, för att nämna ett par:
* Mer fokus UX i flera av kurserna
* Tydligt fokus virtualisering (docker mm) och devops
* Täck in alla testfaser (UX-tester, funktions, integration, system, prestanda och ev behaviour driven testing).

Vi tar också ett steg fram för att få in en säkerhetskurs i programmet, som har fokus mot webben.

Eventuellt försvinner indproj från distansprogrammet, vi behöver den kursplatsen till en uppdaterad kurs som går under namnet jsramverk.

Nåväl, se arbetsdokumentet för detaljer.
...
..:
.... /mos

Jespernyhlen

html-kodare

Re: Uppdateringar i programmet inför hösten 2019

Inlägg29 nov 2018, 19:43

Låter riktigt intressant! Är detta något som påverkar oss som börjat nu 2018? Förstår att inget kanske är satt i sten men ställer frågan av intresse :)
Användarvisningsbild

Aurora

php-guru

Inlägg29 nov 2018, 21:05

Ser oerhört intressant ut. Hoppas det löser sig att kunna gå devops och webb-säkerhetskursen utanför programmet sen
"En ring att sämja dem, en ring att främja dem, en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem"

"Stressa som fan, men inte jättemycket"

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg30 nov 2018, 09:26

Jespernyhlen skrev:Är detta något som påverkar oss som börjat nu 2018? Förstår att inget kanske är satt i sten men ställer frågan av intresse :)

Planen är att upplägget skall gälla er från och med höstterminen 2019. Så de kurser som ligger i min uppdaterade plan, från termin 3 och framåt, är ert upplägg.

Jag har inte gjort en formell beställning av kurserna ännu, det sker under januari/februari och därefter uppdateras BTHs webbplats med informationen. Anledningen till att saker hände just nu är att det finns en intern deadline på att skapa kurser senast den 1 december om kurserna skall gå till hösten 2019.

Samma gäller för de som börjar trean nästa år, tanken är att de läser kurser enligt den uppdaterade planen.
...
..:
.... /mos