Access forbidden!

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Access forbidden!

Inlägg06 sep 2018, 14:29

Hejsan,

Jag är ny studen på BTH samt på detta forum :)

Jag har lite problem med att jag får felmeddelandet:
"Access forbidden!
You don't have permission to access the requested directory. There is either no index document or the directory is read-protected.

If you think this is a server error, please contact the webmaster.

Error 403
localhost
Apache/2.4.34 (Win32) OpenSSL/1.1.0i PHP/7.2.9"

Jag såg att mappen är skrivskyddad men det går inte ändra den(går tillbaka till read-only såfort jag stänger properties rutan).

Jag testade en annan mapp vilket funkade då men är det någon som vet vad felet är och hur jag kan lösa det?

Tack på förhand

Mvh Wille

*Edit: Jag glömde nämna att den ligger under user/_mitt_användarnamn_/...
Antar att det har något att göra med problemet? Dock är jag såvitt jag vet administrator på min dator..
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Access forbidden!

Inlägg06 sep 2018, 17:21

Gissar att du ändrat Document Root i din apache konfigfil samt att du sitter på Windows.

Man vill vara helt säker på att sökvägen är korrekt.
Eventuellt kan mellanslag i användarnamn och/eller svenska tecken krångla till saker. Vissa saker kan lösas genom att omringa sökvägen med dubbelfnuttar "".

Det kan också vara rättighetsrelaterat, det är inte omöljigt, men där har jag ingen bra lösning. Min första gissning vore sökvägens korrekthet.

Ett alternativt sätt till att ändra Document Root är att göra en symbolisk länk från cygwin-katalogen till din user-katalog. I artikeln visas hur man gör det.
https://dbwebb.se/kunskap/installera-en ... kling#link
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Re: Access forbidden!

Inlägg09 sep 2018, 20:28

mos skrev:Gissar att du ändrat Document Root i din apache konfigfil samt att du sitter på Windows.

Man vill vara helt säker på att sökvägen är korrekt.
Eventuellt kan mellanslag i användarnamn och/eller svenska tecken krångla till saker. Vissa saker kan lösas genom att omringa sökvägen med dubbelfnuttar "".

Det kan också vara rättighetsrelaterat, det är inte omöljigt, men där har jag ingen bra lösning. Min första gissning vore sökvägens korrekthet.

Ett alternativt sätt till att ändra Document Root är att göra en symbolisk länk från cygwin-katalogen till din user-katalog. I artikeln visas hur man gör det.
https://dbwebb.se/kunskap/installera-en ... kling#link

Hej!

Tack för ditt svar.
Jag installerade om XAAMP och kopierade alla katalogerna till originalkatalogen(XAAMP/htdocs/etc..).

Nu verkar det funka iaf :)

Ha en fin dag!

Mvh