Hur underhålla och jobba i 10 organisationer och 100 repos?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur underhålla och jobba i 10 organisationer och 100 repos?

Inlägg07 dec 2017, 21:00

Det börjar bli många repos och organisationer som vår dbwebb-relaterade kod delas upp i. Det närmar sig 10 GItHub organisationer som jag behöver ha koll på och totalt säkert 100 repon.

I ett försök att managera dessa, för min egen del, så har jag i två av organisationerna gjort ett dev-repo. Tanken är att man clonar dev-repot och via en Makefile får kan man clona alla (eller utvalda) repon i organisationen.

Som ett exempel kan du se dev-repo för organisationen Anax.

Jag clonar dev-repot och gör make clone och följande katalogstruktur uppenbarar sig.
Kod: Markera allt
desktop:~/git/canax       
$ tree . -L 1             
.                         
├── CONTRIBUTING.md       
├── LICENSE.txt           
├── Makefile             
├── README.md             
├── REVISION.md           
├── anax-cli             
├── anax-flat             
├── anax-flat-theme       
├── anax-flat-website     
├── common               
├── configure             
├── database             
├── di                   
├── docker               
├── htmlform             
├── page                 
├── remserver             
├── request               
├── response             
├── router               
├── scaffold             
├── session               
├── textfilter           
├── uri                   
├── url                   
└── view                 

21 directories, 5 files   

Varje repo snyggt i en underkatalog, enkelt att managera och eventuellt hantera liknande uppdateringar till samtliga repon, tex se till alla repon har en liknande Makefile eller licenstext.

Jag tänkte börja jobba i liknande struktur för dbwebb.se organisationen.

Jag läste nån artikel ute på nätet om liknande struktur, men de hade valt att jobba med submoduler vilket jag ser för och nackdelar med. Jag tänkte köra på mitt upplägg och se om min makefil löser biffen.

En fördel med en sådan här struktur är att det kan bli mycket enklare att sätta in nya personer i arbete, de får ju en struktur på alla repon som finns i organisationen och man kan enkelt ge rutiner för att jobba med dessa repon.

När jag jobbar i Atom så öppnar jag ett fönster för översta dev-repot. Sedan kan jag navigera i filträdet och öppna varje repo i en ny katalog. Om jag dessutom kopplar en terminalplugin till Atom så blir det enkelt att få terminalaccess till repot direkt från Atom.
...
..:
.... /mos

foiki

php-guru

Re: Hur underhålla och jobba i 10 organisationer och 100 rep

Inlägg09 dec 2017, 03:01

Har likande problem på jobbet där det normalt brukar det röra sig om ca 50 repon som jag vill hålla synkade lokalt.

Kan tipsa om GR (https://github.com/mixu/gr) funkar sådär bra. Saknar att kunna köra vanliga kommandon vilket gjorde att jag skrev ett litet bash-script som loopar över samtliga git-repon (och HG-repon) och kör kommandot.
Funkar utmärkt för min del. Kanske är något för er med? Såfall har du fulkoden här: https://github.com/foikila/dotfiles/blob/master/batch (såg nu att jag inte har senaste kopian på github, men men...)
Design no need
Lös det.