dbwebb validate och publish går långsamt

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

dbwebb validate och publish går långsamt

Inlägg25 okt 2017, 18:34

Japp, så kan det vara. Jag testar det nu i kursen javascript1 och vi har uppdaterat några av validatorerna som använder node (JavaScript) vilket tar rätt lång tid att köra. Det beror delvis på att node kräver mycket kapacitet och delvis på hur jag använder verktygen i dbwebb-cli.

Det tar mig 3,5 min att publicera example/ katalogen i kursrepot javascript1. Det är för lång tid.

Jag funderar lite på vad som skall göras åt det. Tills jag kommit på det så tänk på följande:

* Ju mindre del du validerar/publicerar desto snabbare går det.
* Lär dig använda dbwebb publishfast för att publicera och skippa valideringsfasen.
* Lär dig använda dbwebb publishpure för att även skippa minifieringsfasen när du behöver pulicera snabbt.
* Gör alltid en vanlig dbwebb publish när du känner dig klar (så slipper du riskera att någon använder din kod).

Om du känner dig som en avancerad användare så kan du köra alla valideringsverktyg på din egen maskin och spara lite utvecklingstid. Du behöver installera node, npm, make, lägga php i din path och installera composer. Sen kan man köra "allt" via make-kommandot. Om någon är sugen så fixar jag en beskrivning av hur man gör. Det är så vi själva jobbar och utvecklar i ett kursrepo.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: dbwebb validate och publish går långsamt

Inlägg30 okt 2017, 12:53

Validatorn jcsc togs bort (från javascript1) vilket snabbar upp valideringen något. Dess validering sköts istället av eslint.

Du kör en dbwebb update för att ta del av uppdateringen.
...
..:
.... /mos