dbwebb-cli och kursrepo v3

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

dbwebb-cli och kursrepo v3

Inlägg28 sep 2017, 16:34

Hur bör nästa version av kursernas infrastruktur fungera? Infrastrukturen som idag kan sammanfattas med:

* kursrepo (med make för utveckling och test av kursrepo)
* dbwebb-cli
* upload till vad?
* validate med valideringsverktyg
* publish till webbplats
* inspect för dubbelkoll och rättning
* create lab (och utveckling av labbar)

TIll viss del påverkar även valet av labbmiljö hur det fungerar, men vi håller det lite vid sidan av.

Det är också relaterat hur webbplatsen dbwebb.se, inloggning och forum fungerar, men även det håller jag lite vid sidan av denna diskussion.

Jag börjar mentalt förbereda mig på hur det kan se ut om man backar ett par steg och tänker ut en "optimal" struktur.

Strukturen skall vara oberoende av BTHs system, det skall gå att använda den även mot andra servrar.

Jag har ingen solklar bild ännu, men jag går och suger lite på det. Det är en del jobb som behöver göras och sakerna är beroende av varandra. Jag tror jag lutar mig tillbaka och funderar lite. Vad kan bli bättre? Det skadar inte att fundera.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: dbwebb-cli och kursrepo v3

Inlägg07 nov 2017, 13:14

Det finns ett repo där utvecklingen sker av dbwebb-cli v3.
https://github.com/dbwebb-se/dbwebb-cli

För tillfället ligger bara en grund där och jag vill fixa basen med dokumentation och tester innan jag lägger dit de features som behövs.

Jag lyckades precis få igång enhetstestning för alla delar och vill nu fixa kodtäckning innan jag går vidare.

Målet är att uppgradera hela miljön, dbwebb-cli och kursrepona (inkl relaterade tjänster), till v3, inför ht18. Det skall vara en bas som inte är beroende av BTH servrar och en kodbas som fler än jag kan underhålla och vidareutveckla.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: dbwebb-cli och kursrepo v3

Inlägg16 nov 2017, 17:46

Jag överväger att använda mer git och kanske gå över till att det är git-repon man laddar upp till studentserven. Som det är nu så rsynkar vi en kopia av våra lokala filer. Jag funderar på för och nackdelar med att ändra det till rena git-repon istället.

I samband med det pratar jag med IThelpdesk om att köra en egen GitLab (eller GitWeb) installation. Men just nu är det lite bekymmer med filquota och att ha koll på hur mycket lagring varje student har.

Vi får se var det landar.
...
..:
.... /mos