Travis trouble

• Författare
  • Meddelande

ylvalajn

troubleshooter

Travis trouble

Inlägg18 aug 2017, 15:07

Håller på med kmom06 i phpmvc....

I den lokala miljön fungerar allting jätte bra.
Ska ladda upp min modul för testning av travis...
.. då påstår Travis att jag inte använder den versionen av php som krävs för phpunit .
Bara det att det gör jag.

Kod: Markera allt
0.55s$ phpunit testGalleryClass.php
PHPUnit 6.2.3 by Sebastian Bergmann and contributors.
This version of PHPUnit is supported on PHP 7.0 and PHP 7.1.
You are using PHP 5.6.99-hhvm (/usr/bin/hhvm).

Jag använder PHP 7.1.

Jag har provat diverse - dels att nergradera PHPUnit , vilket inte Travis märker.
Utan fortsätter att säga samma sak . Kan bero på olika installerade versioner ... så tagit bort alla vendor installationer , men det har inte gjort någon skillnad.

Jag har ändrat i php.ini för att hhvm ska märka skillanden, men ingen framgång.
Då jag läste att Travis haft strul med PHP7 så testade jag att nergradera till en tidigare version av php, men det fungerade inte heller.

Någon som kan hjälpa mig?
Var hämtar Travis den informationen ifrån?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Travis trouble

Inlägg18 aug 2017, 16:20

Man vill nog se repot (länka github) för att kunna se composer.json och .travis.yml, så får man en känsla för vad du gör.
...
..:
.... /mos

ylvalajn

troubleshooter

Inlägg19 aug 2017, 06:45

Jo, alltså alla tester på sjävla modulen går igenom.

Det är bara hhvm som inte går igenom då Travis säger att jag behöver använda PHP 7 för att använda PHPunit 6 . Jag använder PHP7 , så det var lite irritereande.

Så jag tog bort hhvm ifrån Travis testerna, så är allt grönt.

https://github.com/ylvali/theGallery2
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg19 aug 2017, 20:27

Precis, du anger i din .travis.yml-fil vilka typen av byggen (versioner av PHP) du ska köra dina tester på, och som du nu känner till så kräver senaste versionen av phpunit minst 7.0. Du gör därför rätt i att peka ut 7.1.7 i din fil.

Det som inte funkade tidigare var ditt hhvm-bygge, jag själv har dålig koll på vad exakt det innebär, men det verkar som att php-versionen är 5.6.99-hhvm, vilket innebär att phpunit kommer klaga då versionen är under 7...

Du kan lägga till byggen som icke-mandatory, dvs de kan fallera, men hela jobbet går ändå igenom om du vill, det gör du genom att editera din .travis.yml så den ser ut ungefär så här:
Kod: Markera allt
language: php
php:
  - 7.0
  - 5.6

matrix:
  allow_failures:
    - php: 7.1

Nu kommer travis att skapa 3 jobb, ett med php5.6, ett med php7.0, och ett med php7.1. Blir de två första gröna så blir hela rasket grönt, det som står under "allow_failures" kan gå hur som helst. Testa att lägga till din hhvm-bygge där.
/Thulin