dbwebb-cli "This is not a valid course repo"

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

dbwebb-cli "This is not a valid course repo"

Inlägg18 aug 2017, 10:45

Jag har lite strul med dbwebb2 applikationen. Jag har följt stegen fram till kontrollerna för installationen och kör dbwebb check så får jag info sist att "This is not a valid course repo". Är det något steg jag missat då? För jag har försökt gå vidare men jag kan inte köra init då den inte hittar dbwebb.coursefilen. Denna fil finns i mappen htmlphp.

Felmeddelandet får man när man försöker köra ett dbwebb-kommando som kräver att man står i ett kursrepo. Flytta in i kursrepot och kör kommandot där.

Se här där dbwebb check kan köras utanför ett kursrepo men dbwebb init måste köras inuti ett kursrepo. När man gör init så är det en initiering av ett kursrepo. När man gör check så är det en allmän check av det som finns installerat, oavsett om man är inuti ett kursrepo eller inte.

Jag kör Git bash om det har någon betydelse och jag har installerat tilläggen för stöd med wget och rsync.

Det är inte lite ovanlig konstallation men det fungerar säkert. Borde inte vara ett problem.
...
..:
.... /mos

dalo17

html-kodare

Re: dbwebb "This is not a valid course repo"

Inlägg18 aug 2017, 11:25

Tack för svar!
Problemet som följer är att jag när står i kursrepo som i mitt fall är htmlphp med sökvägen dbwebb-kurser/htmlphp och kör dbwebb init så verkar den inte hitta applikationen. Det står "dbwebb command not found".
Vilken terminal rekommenderas som stödjer de protokoll som dbwebb använder? Ifall jag ska testa med en annan dvs.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 11:32

De terminaler som rekommenderas nämns under Labbmiljö. När du installerar ett terminalverktyg så blir det oftast endast för den terminalen, så om du byter terminal behöver du installera dbwebb i nästa terminal också.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 11:48

Om du kör Git Bash så behöver du installera kommandot dbwebb så det ligger i sökvägen i den terminalen.

Installationsprogrammet lägger dbwebb-programmet i /usr/local/bin eller i /usr/bin. Jag har inte koll på hur sökvägen PATH ser ut i Git Bash så jag har inte testat att använda den terminalen. Det funkar troligen, men kan kräva lite extra handpåläggning av den som vill köra så. Gör det bara om du känner att du har koll.
...
..:
.... /mos

dalo17

html-kodare

Re: dbwebb-cli "This is not a valid course repo"

Inlägg18 aug 2017, 13:34

Det löste sig, testade köra Cygwin fick köra in de protokoll som fattades men sen fungerade enligt beskrivningen. Tack för hjälpen allihop!