SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

Inlägg02 jul 2013, 09:52

Jag försöker hålla lite koll på hur lång tid det tar innan en publicerad artikel hamnar i Googles sökresultat. De sista gångerna har det varit mindre än 20h. Senast idag så märkte jag att den senaste artikeln kom med efter 16.

Bild

Nu är det som synes foruminlägget som kom med och det genomsökes kontinuerligt av Google. Än så länge så är själva artikeln inte med. Ska bara komma på hur jag får med själva artikeln lika snabbt. Ping-tjänster till exempel.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 jul 2013, 11:46

Google använder sidans laddningstid som en parameter för värdera din webbplats. Så, på detta ämne försöker jag snabba upp webbplatsen, bland annat på följande sätt:

Att komprimera webbsidan med gzip eller ej, det är frågan
Att spåra ett prestandaproblem i en webbplats

Det finns mycket mer att göra men någonstans måste man börja.

Att mäta hur snabb en webbplats är kan göras med med Googles PageSpeed och där finns även artiklar att läsa om olika sätt att snabba upp en webbplats.

Så här ser min "baseline" ut, 52 av 100, härifrån kan jag göra mina förbättringar.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 jul 2013, 11:55

Ups, fel av mig, jag hade glömt att slå på gzip av HTML-sidorna på webbplatsen. Min ranking ökade från 52 till 59. Härligt!

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 jul 2013, 12:16

Slog på Apache komprimering av stylesheets och javascript-filer. Rankingen i PageSpeed ökade från 59 till 61. Gott!

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 aug 2013, 11:54

Visst är det kul att vara etta på google på åtminstone ett nyckelord (i en region, typ Sverige). man får vara glad för det lilla.

Googlar "databasmodellering".

Bild

Söker man på "databasmodell" hamnar jag dock på 13 plats och "modellera databas" blir en 2:a plats. Det gäller att ha koll på vilka sökord som man vill skall gälla och placera dem på rätt plats i texten, titel och så vidare. Men, det är ju till viss del det som hela SEO-branschen kämpar med.

Ibland ser jag att jag har en felstavning i artikeln, men jag vågar inte rätta det... :o
"I den konceptuella fasen så gör vi en generell databasmodell utan tanke på vilken databasmodell vi skall använda. "

skall vara
"I den konceptuella fasen så gör vi en generell databasmodell utan tanke på vilken typ av databas vi skall använda. "

Hmmm, får rätta det nån gång framöver och se påverkar... gissar att såna småsaker kan göra en och annan placering i rankingen... det smartaste är nog dock att skriva rätt och inte vara så bekymrad om positionen i rankingen. Låter vettigast. Borde löna sig i längden.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2013, 08:26

När google börjar bekanta sig med en webbplats så kan den visa upp de vanligaste länkarna med en liten text under. Det ser trevligt ut.

Bild

Det är lite oklart för mig vad som bestämmer vad som visas men jag tror det är en konsekvens av interna och externa länkar samt hur ofta innehållet uppdateras som summeras till en form av popularitet på webbplatsen, de vanligaste ingångarna visas.

En sak jag märkte i början var att länken till /login fanns med. Det är ju en av de länkar som finns med på alla sidor så de trodde väl att den skulle visas. För att undvika det använder jag numer rel='nofollow' så att sökmotorn inte följer den länken.

Kod: Markera allt
<a href='/login' rel='nofollow'>Login</a>
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2013, 11:42

I googles sökresultat finns det möjlighet att visa sin egen bild tillsammans med det material man skrivit. För det första behöver man information om författaren tillsammans med artikeln, till exempel i en byline.

Bild

Det finns olika sätt att koppla ihop mig som författare med min profil på Google+, i detta läget valde jag en backlink till min profil på google plus tillsammans med rel=author. Det var det enklaste sättet att få det att fungera för mig och med dbwebb.se (Lydia).

<a rel="author" href="https://plus.google.com/101196514892086552893"><strong>Mikael Roos</strong></a>

Tanken är att det sedan skall se ut så här när man hittar artikeln i serpen. Men, Google väljer själv om de vill visa bilden. Så vi får se...

Bild

Läs mer om Google Authorship.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg30 aug 2013, 21:36

Yep, det funkade med google authorship. Ibland lyckas det.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 sep 2013, 13:47

Ibland lyckas det även utan att man krånglar. Jag har visst material på engelska, bland annat under dbwebb.se/kod-exempel. Där finns bland annat en artikel om hur man gör en dynamisk meny med PHP. Den fick google författarinformation utan att jag krånglade eller använda micro-data i HTML-koden.

Bild

Längst ned i artikel har jag endast raden "by Mikael Roos" och sedan har jag anmält mig på min google+-profil som författare på webbplatsen. Det funkade faktiskt.

Example made by Mikael Roos, me@mikaelroos.se.

Kanske hjälpte det mig att bli etta i serpen på den mixen av sökord, kanske inte, men det ser snyggt ut.

Använder jag googles egna verktyg för att extrahera information om författare så hittar de dock inte författarinformationen på den sidan. I längden är det nog bättre ätt märka upp webbsidorna med microdata, men det var kul att se att författarskapet kan fungera även utan microdata.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 sep 2013, 15:44

När man felsöker google authorship så kan det vara bra att läsa denna artikeln som gjort en trace på hur författaren hittas av google.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 okt 2013, 02:45

Försöker vara lite extra duktig och lägger till meta och link element för att förenkla för sökmotorerna.

Dels denna för att undvika duplicate content, den pekar på den sida som skall vara "orginalet", även om två länkar leder till samma sida.

<link rel='canonical' href='http://dbwebb.se/opensource/cimage-and-img-php-for-image-resize-crop-and-processing-using-php-gd'/>

Samma sida går nämligen att nå även via http://dbwebb.se/opensource/cimage som kortlänk. Duplicate content är inte bra, bättre att själv styra vilken sida som skall betraktas som orginalet.

Egentligen var det samma frågeställning jag löste i print-versionen av inläggen (en särskild version för utskrifter). Men där valde jag istället att lägga elementet som säger att sidan inte skall indexeras.

<meta name='robots' content='noindex, nofollow'/>

Smidigt att göra detta i Lydia, en ändring i en klass och alla sidor på hela webbplatsen uppdateras, precis som det skall vara. Nu känner jag mig SEO-duktig, får se vad sökmotorerna säger.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 okt 2013, 16:46

Nu testade jag Google pagespeed igen, denna gången kommer jag så långt som jag kan nå för tillfället.

Bild

På desktopdatorn blev resultatet 96/100. De sista poängen kräver att man gör delar av stylesheeten inline och modernizr.js som inline. Men det är jag inte intresserad av. Nu använder jag Expire headers som ger webbläsaren större möjlighet att cacha både bilder och css/js så de sista detaljerna verkar lite överoptimering.

Jag har också implementerat stöd så att alla bilder som hanteras av img.php också postprocessas så att deras storlek minimeras, läs mer om det här.

Resultatet blev bra, jag är nöjd. Kommer det påverka SEO? Njae, kanske. Det känns mer och mer viktigt att en webbplats har en allmänt hög kvalitet och detta verktyget (Google pagespeed) hjälper till att visa vad som är en god kvalitet. Troligen får det liten inverkan på en SEO's prioritering, Google har ju aviserat att loadtime av sidan skall påverka rankingen i serpen, läs mer om det här.

Appendix:

Så här ser min halvruffiga expire-sektion ut i .htaccess.

<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
############################################
## Add default Expires header
## http://developer.yahoo.com/performance/rules.html#expires
<FilesMatch "\.(ico|pdf|flv|jpg|jpeg|png|gif|js|css|swf)$">
ExpiresDefault "access plus 1 month"
</FilesMatch>

ExpiresByType image/jpeg                            "access plus 1 month"
    ExpiresByType image/png                             "access plus 1 month"
    ExpiresByType image/gif                             "access plus 1 month"

</IfModule>
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 okt 2013, 17:05

Kikade lite på Alexa om dbwebb.se för att se hur snabb de uppfattar att webbplatsen är.

Very Fast (0.347 Seconds), 97% of sites are slower.

Bild

Trevligt. Det var innan ändringarna gjordes med expire och bildernas storlek, så resultatet framöver lär ju inte bli sämre.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 okt 2013, 17:16

Men, man får inte vara glad så länge, jag fortsätter att analysera sidorna med YSlow och PageSpeed som är två pluginer till Chrome och Firefox, och naturligtvis finns det mer att göra... så det är bara att jobba på för att få en högkvalitativ webbplats...
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 okt 2013, 08:52

Ett spännande projekt ur SEO synvinkel är den nya sidan http://dbwebb.se/opensource/cimage. Försök att googla på någon av ingredienserna i sidans titel "CImage and img.php for image resize, crop and processing using PHP GD" så ser du hur svårt det kan bli för den sidan att stiga i serpen, konkurrensen är mördande.

Men, det skall bli kul att se hur det går, och försöka klura ut vad som krävs i en sådan konkurrens.

Dessutom är sidan på engelska, i en förövrigt svensk webbplats, får se hur de tolkar det. Språket är uppmärkt i html-elementet.

<html lang='en'>

En annan sak med den sidan är att det finns två länkar till den, del kortlänken och dels den fulla länken.

Kort länk: http://dbwebb.se/opensource/cimage
Full länk: http://dbwebb.se/opensource/cimage-and- ... ing-php-gd

I sidan är det löst genom uppmärkningen:
<link rel='canonical' href='http://dbwebb.se/opensource/cimage-and-img-php-for-image-resize-crop-and-processing-using-php-gd'/>

Detta gör så att sökmotorn vet vilken av sidorna som skall indexeras. Endast en sida skall indexeras och det löses med rel='canonical'.

PS. Skulle varit löst, jag ser nu att jag gjorde fel när jag införde rel=canonical... nåja, får rätta till det... bra jag såg det... gör om och gör rätt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Olof

sql-kodare

Inlägg23 okt 2013, 09:02

Varför kör du inte en 301 från Sida 1 till 2 om det är samma content?

// Olof
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 okt 2013, 09:06

Olof skrev:Varför kör du inte en 301 från Sida 1 till 2 om det är samma content?

Ville testa hur rel canonical fungerar samt se till så att Lydia har stöd internt för det. Jag är lite osäker på vad som egentligen är bäst i sådana här fall. Men, jag ville nog testa rel=canonical, det är nog en huvudanledning.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 dec 2013, 23:51

Hmm, kan det stämma att tomten kommer tidigt i år? Google har upphöjt dbwebb till pagerank 3. Peppar, peppar. Sakta men säkert höjs webbplatsen i rankingen.

Jag är medveten om algoritmen som styr pageranken, men jag har inte brytt mig om att djupdyka i den, eller försökt att påverka den (i nån större och organiserad omfattning). Bästa sättet att få en hög pagerank sägs vara att ha många inkommande länkar från högt rankade webbplatser. Vad jag hör är att rank 4 och högre är "bra rank".

I en fas tänkte jag "fixa" massa inlänkar från katalog-webbplatser och relevanta forum och frågeplatser, men sen tänkte jag att det var mer intressant att se hur pageranken ökas utan "artificella" åtgärder.

Så, nu ser vi ut att vara i pagerank 3. Snart är det jul och det är ungefär 16 månader sedan dbwebb gick live i sin nuvarande form.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 dec 2013, 16:14

Det sägs att det är bättre att betala flera år i förväg på domänen, det skall tydligen ge sken av att man avser stanna kvar på arenan och därmed belönas i SEO-världen.

Så, då betalar jag tio år i förväg.

Bild

Läs mer om detta verkligen betyder något ur SEO aspekter.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 dec 2013, 18:43

SIS-index visar hur besökstrafiken ser ut på en webbplats och det går att jämföra mellan webbplatser. Syftet är främst för de som är intresserade av besööksstatistik och jämföra olika siter som finns och hur de utmärker sig.

Så här ser dbwebb ut på sis-index.

Bild

Så här ser besökstrafiken ut för det senaste året, 2013.

Bild

Sommaren är lågsäsong, uppenbarligen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 feb 2014, 10:24

Fick naturligtvis problem med spam i Style!, tänkte testa denna lösningen mot spam.

Dessutom såg jag att jag kunde lägga till följande i html-koden:

<meta name="robots" content="noindex" />
<meta name="robots" content="noarchive" />
<meta name="robots" content="nofollow" />

Sånt gör att sidorna inte indexeras av sökmotorn och riskerar att ge mig dåligt rykte.

Får se om detta gör att jag blir av med spammet och dessutom ger en annan profil i Google Webmaster som nu, troligen, har indexerat 7000-spam-sidor hos mig...

Jag borde fixat detta tidigare, men det är så mycket som "borde" fixas, man hinner inte med allt...

Jag fick för mig att jag spärrat /style i min robots.txt, men det hade jag uppenbarligen inte.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 feb 2014, 10:36

Jag gick samtidigt in i Google Webmaster och begärde borttagning av indexerade sidor för allt som ligger under dbwebb.se/style.

Idag hade dbwebb 4729 indexerade sidor. Får se hur det påverkas.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 feb 2014, 11:09

Spammet stoppades. Effektivt sätt att stoppa spam. Bra, så länge det funkar.

I Google ser jag ännu ingen skillnad bland de indexerade sidorna, kanske var de inte indexerade sedan tidigare.

Ett problem mindre.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg24 feb 2014, 17:17

Inkluderade dela-knappar för alla artiklar, gissar att det gör att användarna är aningen mer delningsvänliga av webbplatsens innehåll, vilken inte skadar i SEO-sammanhanget.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg27 aug 2014, 09:57

Hmmm, jag hade hoppats på pagerank 4, men det ser ut som det får vänta lite till...

Jag har iochförsig inte gjort något aktivt, som länktbyte eller fixat ingående länkar från hög-PR-siter.

Kanske är det det jag måste göra, eller bara avvakta lite till...
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 sep 2014, 10:55

Enligt GA har jag 82 länkar som länkar till dbwebb.se. Idag lade jag till en till, det var delvis en medveten åtgärd som kan påverka PR, delvis en probono-artikel som behövde skrivas.

Jag editerade en Wikipedia artikel om spelet Turf och lade till vem som grundat spelet och en referens till en artikel här på dbwebb där grundarna intervjuvades.

Det är en bra artikel och en skälig redigering av Wikipediasidan och nu får vi se om en sådan inkommande länk påverkar PR. Troligen inte, men det kan inte skada att få en inkommande länk från en högt rankad webbplats.

Så, i studiesyfte får vi nu se vad som händer.

Bild

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 sep 2014, 11:30

Så här ser det ut när en webbplats jobbar, i realtid enligt GA.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 sep 2014, 11:37

Så här ser trafiken ut under senaste året. Under sommaren och julen vilar vi, uppenbarligen.

Bild

Så här ser samma bild ut när man tittar på trafiken tillbaka till tidernas begynnelse av webbplatsen dbwebb.

Bild

Innan vi började använda webbplatsen i undervisningen hade vi allt material på Google Docs istället. Därför finns ingen statistik tillbaka till 2009 då allt egentligen startade.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 dec 2014, 09:43

Här sitter jag och väntar på PR4... och jag kan vänta... men då googlar jag "webbprogrammering" och ser att dbwebb hamnar nu topp tio på både google (position 7) och bing (position 5).

Bild

Bild

När det gäller nyckelorden som man jobbar med så vill man ju vara topp 10. Se så bra det går. 8-)

Men när det gäller termen "webbutveckling" så går det inte lika bra... nåja, något att jobba med.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 jan 2015, 09:45

Kikade på trafiken till dbwebb, var mest intresserad av att se peaken nu i början av denna veckan. Den var lite större än jag trodde. Jag hade förväntat mig en nivå liknande höstens start.

Bild

Som ni ser så upprepar sig trafik-beteendet varje termin. En peak i början och sen något sjunkande trafik till sommar respektive jul då trafiken dippar markant.

Kurserna har körts sedan 2009 men webbplatsen dbwebb.se, i sin nuvarande utformning, startade först hösten 2012.
...
..:
.... /mos