SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

Inlägg13 sep 2012, 10:43

Jag skrev en liten artikel om att jobba med sökmotoroptimering mot en webbplats som dbwebb. Det får bli en följetong närmaste året. Jag tänkte att det kan vara lite intressant att följa hur en webbplats kan synas, eller inte, i sökmotorernas index.

Länk till artikeln:

* http://dbwebb.se/blogg/sokmotoroptimeri ... l-pa-laget

Diskutera gärna artikeln här i forumet.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Kajvin

troubleshooter

Re: Sökmotoroptimering av dbwebb.se

Inlägg13 sep 2012, 19:42

Här är lite siffror från urlspionen.se: Besökt 120913
59 047
Rankad i Sverige
4 078 927
Rankad I Världen

Månatliga sidor granskade 92 875
Besökare per månad 5 160
Uppskattat värde 23 362,8 kr *
Externa länkar 2
Antal sidor 7
Traffic historik genomsnitt 90 dagaar
Rankad I Världen 3 427 670 -1 332 372
Dagliga Besökare 45 +70%
Rank av dagliga besökare 5 183 652 -2 176 553
Dagliga Sidvisningar 450 +30%
Rank av sidvisningar 1 272 283 -266 515
Sidvisningar per användare 18,00 -20%

PING www. (194.47.135.145) 56(84) bytes of data.
64 bytes from gm.com.bth.se (194.47.135.145): icmp_req=1 ttl=46 144 ms
64 bytes from gm.com.bth.se (194.47.135.145): icmp_req=2 ttl=46 144 ms
64 bytes from gm.com.bth.se (194.47.135.145): icmp_req=3 ttl=46 144 ms
--- www. ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2001ms
rtt min/avg/max/mdev = 144.837/144.903/144.964/0.442 ms
rtt min/avg/max/mdev = 144.837/144.903/144.964/0.442 ms

/Kajvin
Användarvisningsbild

Kajvin

troubleshooter

Inlägg22 sep 2012, 04:55

Kollade Google sökningen idag (morgon) 12-09-22 04:44
sökte på dbwebb
Av 924 000 träffar ligger
Index-forum-dbwebb som nr 1 i min listning
Chatt med IRC-dbwebb som nr 2
plus några andra sidor som är relaterade till DBWebb och BTH högt i träfflistan.

/Kajvin
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 sep 2012, 11:34

När man gör en sån sökning så ser man hur viktigt det är att ha rätt titlar på sina sidor. Så här såg de första träffarna ut när jag sökte.

Bild

Index - forum - dbwebb
dbwebb.se/forum/
Utvecklings- Drift- och Servermiljö. Det som krävs runt omkring för att det skall fungera. Webbläsare, Unix, Apache och övriga webbservrar, WAMP, MAMP, ssh, ...

Home - dbwebb
dbwebb.se/
Sökmotoroptimering av dbwebb - att ha koll på läget · Vilka är de mest populära teknikerna på webbplatser? Skaffa dig ett hobbyprojekt och kom igång med att ...

Båda titlarna kan se bättre ut, vara mer tydliga och berätta om helheten på webbplatsen, liksom undertexten som visas i båda fallen. Titlarna får jag justera med <title> elementet.

Kul att se hur man måste vara tydlig in sin webbplats för att "rätt" information skall komma upp i sökmotorerna.

I dessa båda fall kan kanske en <meta name="description"> hjälpa lite. Skiver jag in den kan sökmotorerna välja att visa den texten istället för att själv leta upp någon text på sidan, som de gjort i fallet ovan.

Kod: Markera allt
<meta name="description" content= "Webbprogrammering och webbutveckling med HTML, CSS, JavaScript, PHP, databaser med SQL i Unix och linux-miljö. Utbildning och läromaterial, guider och tutorials. ">
<meta name="keywords" content="webbprogrammering, webbutveckling, html, css, javascript, jquery, php, sql, databas, sqlite, mysql">

Det kan fungera för förstasidan och sedan får man justera texten på forum-sidorna, irc-sidan osv.

Statusen på <meta name="keywords" är lite oklar och vad jag minns så ignorerar google den (peppar, peppar).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 sep 2012, 08:58

Gjorde en sökning på "databasmodellering", det var ju en vecka sedan jag flyttade över en artikel från googledocs till dbwebb om just databasmodellering.

http://dbwebb.se/kunskap/kokbok-for-databasmodellering

Sökningen visade att artikeln hamnade på platsen 5, redan efter en vecka.

Bild

Rätt bra, man vill ju alltid vara topp tio på alla sökord som är viktiga. Jag gissar att varför min artikel hamnade så högt och så fort är en kombination av följande:

1. Sökordet i urlen.
2. Sökordet i sidans titel.
3. Sökordet i <h1>.
4. Sökordet förekommer i texten (databasmodell=10ggr, databasmodellering 6ggr).
5. Färskhet och nyligen publicerad.

Så, även om det är en ny artikel så lyckades den matcha kriterierna hos google för hur en websida skall se ut för att hamna topp tio. Dessutom kan man se på bildsök att så gott som alla mina bilder från artikeln är bland de första träffarna.

Här kan vi alltså finna bra ledtrådar till hur en sida skall se ut. Samma information kan man naturligtvis läsa sig till i googles guidelines, men det är en annan sak att uppleva det på riktigt. :)
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 sep 2012, 15:19

Det blir en bra följetong det här, om inte annat så blir det bra underlag till en föreläsning.

Ytterligare en viktig sak är att skriva viktig text högt upp på sidan och i anslutning till rubriken <h1>. Sökmotorn kan välja att visa den texten i själva sökträffen. Se följande exempel.

Jag googlar på "dbwebb php". Första träffen blir:

Bild

Läser du texten under den första träffen så känns texten inte speciellt intressant eller relevant. Däremot känns texten under den andra träffen mer relevant. För att få rätsida i detta så tittar vi på själva orginalsidan för första träffen och enligt bilden nedan så blir det uppenbart varifrån sökmotorn hämtar informationen.

Bild

Det hade varit mer relevant att stycke två, "Kursens syfte...", i bilden ovan skulle visats av sökmotorn. Med andra ord, skriv en bättre ingress eller inledande text till dina sidor och artiklar eftersom sökmotorn kan välja att visa den.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg30 sep 2012, 10:30

Så var det dags igen, google hade indexerat sånt den inte borde och (även) denna gången var det mitt fel.

dbwebb.se körs av apache i en virtualhost-konfiguration där samma webbserver huserar flera webbplatser. Jag hade konfigurationen för dbwebb.se överst i filen och det innebär att dbwebb.se blir default server för alla domäner som pekar på denna ipadress och som inte har en egen konfiguration.

Det är helt okey så länge allt är konfigurerat på rätt sätt. Men, när min redirect från www.mikaelroos.se till mikaelroos.se inte fungerar så innebar det att alla requestar till www.mikaelroos.se hamnade på dbwebb.se. Det innebar också att ett stort antal länkar som borde legat på domänen dbwebb.se istället indexerades av www.mikaelroos.se. Eftersom jag hade samma fel på alla webbplatser så blev detta fel upprepat på ytterligare 10 webbplatser. Så dumt det kan bli :? ...

När sånt här händer så finns inga snabba vägar runt det, det gäller bara att städa upp i konfiguration på apache, i sina redirects och att se över hur google (Google Webmaster) uppfattar ens webbplats. Även om det finns verktyg för att ta bort länkar som indexerats så är det mest till för när känslig data indexerats. Denna typen av felkonfigureringar är bara att rätta upp och inom 90 dagar (i värsta fall) kommer google att styra upp så att sökresultatet matchar den nya konfigurationen.

Risken med såna här felkonfigureringar är att google uppfattar att webbplatsen försöker fuska till sig en bättre plats i sökresultatet, sånt är inte bra och kan resultera i att webbplatsen helt försvinner från sökresultatet.

Gör om, gör rätt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 okt 2012, 14:35

Det finns två viktiga rankingsystem som säger hur "viktig" en webbplats är, Google PageRank och Alexa Rank. Ju "bättre" webbplats desto högre ranking.

För att ha koll på olika sidors ranking så kan man installera någon form av toolbar eller extension till sin webbläsare. Just nu sitter jag på Chrome och valde att installera ett par av de SEO verktyg som finns.

Raskt kan vi notera att dbwebb.se har PageRank 1 och Alexa 4,543,323. Som vi ser så får man börja från botten :P . Att förklara hur dessa två rankingsystem fungerar är ett helt kapitel i sig, liksom hur man skall jobba för att stiga i graderna. Det är inget självändamål i sig att stiga i graderna, men det är alltid kul att ha lite koll, vi får se vad som händer här det närmaste året. Kanske kan vi lära oss lite om hur rankingsystemen är uppbyggda och hur det kan kopplas till högre placeringar i sökmotorerna.

Så här ser rapporten ut för dbwebb.se på Alexa:
http://www.alexa.com/siteinfo/dbwebb.se
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 okt 2012, 15:04

Kommer ni ihåg att jag skulle rensa upp bland felaktiga länkar in till dbwebb.se? Det går sådär.

Jag tog bort alla felen och två veckor senare så har de återkommit... :(

Bild

Egentligen behöver jag kolla upp varje länk och se varför den finns - när jag INTE vill att den skall finnas. Så här kan det se ut för en länk som jag trodde jag tagit bort.

Bild

Det är inte mycket mer att göra än att fortsätta att städa. Man kan ju iallafall städa bort alla fellänkar man själv är ansvarig för. Det är ju en start.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 okt 2012, 16:38

När man väl har en webbplats så vill man ha dit trafik. Första steget är att lägga till sig i sökmotorerna. Det finns två stora, Google och Bing.

Lägg till din webbplats i Bing
Lägg till din webbplats i Google

Till bara för ett år sedan fanns även Yahoo, men numer är Yahoo integrerad med Bing.

Lägg in din site på Yahoo, hänvisar till Bing.

För egen del så finns ju dbwebb.se redan i båda sökmotorerna, men jag lade ändå in den i Bing, submittade sitemappen och till på köpet fick jag ett konto på Bing Webmaster. Det skadar aldrig att ha ett komplement till Googles motsvarighet som hittills har varit mitt förstaval.

Bing Webmaster

Vill man bli SEO-expert så får man ha koll på båda lägren, Bing och Google. Apropå det så lade jag till bloggarna för Bing Webmaster och Bing Search i omvärldskollen med ögat.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 nov 2012, 21:41

Ett problem är när samma innehåll blir indexerat flera gånger av sökmotorerna. Det är ett vanligt problem i bloggar liksom i dbwebb/kunskap. Dels blir förstasidan indexerad där alla artiklar visas med en kort teaser och dels blir hela artiklarna indexerade. Det man vill visa i sökmotorn, som siteägare, är ju hela artikeln. Detta kan lösas med en meta-tagg.

<meta name="robots" content="noindex, follow" />

noindex säger till sökmotorn att inte indexera denna sidan och follow säger till att följa länkarna på denna sidan. Man kan även skriva in index (indexera denna sidan) och nofollow (följ inte länkarna på denna sidan). nofollow kan vara bra om man inte vill följa länkar vidare, tex i kommentarer eller i ett forum.

För egen del måste jag fixa in denna funktionen i Lydia, ett bra ramverk behöver ha stöd för en sådan här hantering och jag måste framförallt fixa till det på dbwebb.se.
...
..:
.... /mos

arnada

webbsurfare

Re: SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

Inlägg26 nov 2012, 16:40

Sökoptimering är intressant speciellt när företag ringer och säger de kan garantera en topp 3 plats för x antal tusen kronor. =)

Jag brukar använda SEO Workers analyzer för att se hur väl en sida är sökoptimerad. Sen har Matt Cutts en del filmer om sökoptimering som är väldigt intressanta, tyvärr har jag själv inte haft tid att kolla genom alla.

http://www.seoworkers.com/tools/analyzer.html

http://www.mattcutts.com/blog/type/googleseo/

Detta är dock bara Google specifikt.

MVH
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg24 jan 2013, 17:21

Mitt långa SEO projekt av dbwebb går sådär så här långt. Det finns mycket att göra och säkert borde man köpa en bok och läsa...

En av de sakerna som jag nu behöver göra är att minska antalet länkar på mina sidor. Jag är inte säker på att jag blir straffad för det men högst troligen. Det finns en rekommendation att inte använda fler än 100 länkar på en sida. Det är ingen direkt hård gräns men risken finns för straff.

Det betyder att min footer med länksamlingen inte är så bra ur SEO perspektiv, så jag får hitta på något annat där. Jag får ta och prioritera upp det lite tror jag...

Källa: https://www.google.se/search?q=seo+maxi ... s+per+page
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2013, 08:56

Jag kikade lite i omvärldsbevakningen med ögat och hittade en artikel med titeln:

"One hour SEO audit"
http://www.sitepoint.com/one-hour-seo-audit/

Det är som de säger i artikelns ingress, att ibland får man uppgiften att "säkerställ att webbplatsen är SEO-anpassad". För egen del så använder jag lite addons som finns i webbläsaren, men artikeln ger en bra översikt av flera verktyg som kan underlätta och förbättra en SEO audit.

Det kräver säkert mer än en timma, första gången man gör det, så jag sparar länken till artikeln här tills min uppdatering av dbwebb.se är klar, då får det bli en liten audit med de verktyg som föreslås i artikeln.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 feb 2013, 12:33

Google är dumma som inte låter mig hamna högt i sökningarna. Dumma dom.

Men, den stora frågan är ju vilka fel jag gör, och det måste man klura ut själv. För tillfället sitter jag med en uppgradering av webbplatsen dbwebb.se och då försöker jag rätta så många SEO-fel som möjligt. Framförallt dem som diskuterats här i tråden.

Min egen gissning är att jag "straffas" minst för följande:

* För många länkar på varje sida.
* Inte tillräckligt bra HTML-kod som en sökmotorn vill ha den (Lydia - skärpning)
* Hur jag skriver texterna och vilken information som finns på varje sida i sidebaren.
* Historiskt många 404-länkar som google har indexerat i åratal innan jag började städa upp, de ligger kvar i indexet.
* En drupal-forum-site som låg på webbplatsen och blev spammad när jag glömde bort den, spamlänkar är ingen bonus.

Så, det och en del till måste jag städa i uppdateringen som påverkar både Lydia och hur jag presenterar informationen på dbwebb. Det är lite som en kamp, att försöka göra "rätt" och accepteras av sökmotorerna. Det är lätt i teorin, men ändå en hel del att tänka på när man skall få det att fungera i praktiken.

Apropå gamla sidor i indexet så verkar det som jag hade en toppnotering 2013-01-08 om 2110 sidor som gav 404. Jag är inte säker på att det straffar mig men det känns bättre nu när trenden av 404:or är nedåtgående. Dagskursen är 1218 404:or, kan jag komma under 100 framåt sommaren kanske?

Dumma mig som inte gjorde rätt från början.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 feb 2013, 10:36

Att skriva HTML som validerar är bara en liten del av sanningen. Du måste också skriva HTML som en sökmotor accepterar och tolkar på bästa sätt. Om det ultimata målet är att synas i sökmotorn så måste både din HTML-kod och artikeltexten vara strukturerad på ett SEO vänligt sätt. Och här finns ingen validator som berättar för dig vad som är rätt eller fel. Hur borde du tex strukturera din HTML och artikeltext för att uppnå maximal effekt i en sökträff?

Fundera på följande bild:
Bild

Sökträffen är ett resultat av att jag anmält mig till Google Authorship och säger att jag bidrar till en viss webbplats. Sökträffen är från blogspot (Googles egen webbplats för bloggar) så det är klart att den fungerar. Nu är min utmaning att lyckas skriva Lydia och göra så att samma synbarhet kan uppnås av inlägg från dbwebb.se. En bra utmaning om man inte gjort det tidigare. Det handlar om småsaker som var datumet finns, hur författarens namn är skrivet.

Vill man få det riktigt bra så handlar det också om hur sidans titel är strukturerad, var rubriken (<h1>) säger och vad de första raderna i artikeln beskriver. Man kan aldrig vara säker på hur sökmotorn tolkar och visar upp resultatet men håller man sig inom vissa ramar så är det större möjlighet till att lyckas.

Jag sitter nu och jobbar med koden för att få det bra på dbwebb.se, när det syns i sökmotorn så vet vi hur väl det lyckas.

Så, skriv kod som validerar, men sen måste du lära dig att skriva både HTML-kod och artikeltexter som är anpassade för SEO.

To be continued...
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 feb 2013, 10:58

Som vanligt är det lite kul att ha koll på besöksstatistiken på dbwebb. Här vet vi ju i stort sett exakt vilken grupp av användare som besöker webbplatsen och det rör sig i dagsläget om max 500 studenter (troligen runt 300) som besöker webbplatsen dagligen eller mer sällan upp till något besök per månad.

En sådan grupp och en sådan här webbplats som har denna typen av innehåll ger ett visst besöksmönster. I vårt fall ser det just nu ut så här.

Ranking på Alexa.
Bild

Jag anmälde mig nyligen till SIS-index för att ha lite koll på hur den tjänsten fungerar. SIS-index hämtar informationen från Google Analytics. Så här ser det ut så här långt.
Bild

Bild

Om man vill förstå beöksmönstret för en viss webbplats så underlättar det att veta vilken grupp av besökare man har. Resultatet som syns i statistiken är en mix av besökarna och webbplatsens utformning och innehåll. För att bättre kunna förstå en viss webbplats så måste man kunna referera till något man känner igen. dbwebb.se är ett utmärkt exempel att studera, här vet vi precis vilka huvudbesökarna är och det blir enklare att förstå det besöksmönster som genereras.

Om du inte har en egen referensram så bör du skaffa dig en. Gör en webbplats och börja analysera besöksmönstret. Du får en referensram som i slutändan hjälper dig att bli en bättre webbprogrammerare.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 mar 2013, 09:40

En viktig sak i SEO sammanhang är linkcount, antalet ingående länkar till en sida eller site. I detta sammanhanget är det bra att veta att följande två länkar betraktas som två länkar och inte som en länk:
http://dbwebb.se/htmlphp
http://dbwebb.se/htmlphp/

Den lilla skillnaden med slashen på slutet kan alltså göra en stor skillnad för linkcount. Även om användaren ser en och samma sida så hanteras dessa som två olika sidor ur ett SEO perspektiv.

Detta hanterar men genom att bestämma sig för hur man vill att länkarna skall se ut, slash-or-no-slash, och man kan lösa det på serversidan med en konfiguration i htaccess. Se följande länkar för mer information.

Google Webmaster central: To slash ot not to slash
Stackoverflow: Mode Rewrite; with/without trailing slash on end of url?

Det blir alltså en "enkel" konfigurationsändring som hjälper att maximera en rättvis linkcount.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 mar 2013, 09:44

När man länkar ut från sin egen webbplats, så bifogar man lite "cred" till den länkade siten. Det är bra i de flesta fallen men om man har kommentarsfält i en bloggpost så vill man kanske undvika det. Då vill man ha koll på rel="nofollow" som ber sökmotorn att inte följa just denna länken.

Läs mer på: Google Webmaster tools: rel="nofollow"

Så här ser en länk ut som man inte vill att sökmotorn skall följa eller indexera.
<a href="signin.php" rel="nofollow">sign in</a>
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 mar 2013, 15:20

Jag googlar på "databasmodellering" och ser att dbwebb kommer upp som träff nummer 3. Underbart. Där lyckades man med något i SEO-världen iallafall. Sånt räcker för att bli glad en fredag.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 mar 2013, 15:24

Förra fredagen ändrade jag så att länkarna htmlphp och htmlphp/ skulle göra en redirect till "rätt" länk, allt för att slippa duplicerat innehåll och få maximal linkcount på en länk. Det visade sig dock vara klurigare än jag hade hoppats.

En del i klurigheten är att webbplatsen dbwebb.se består av både filer, kataloger och lydia. En katalog får automatiskt en slash efter sig och jag villa ha länkar utan slash. Efter många timmars stretande så gav jag upp och anammade en strategi med mixade länkar. 301:or gör att man alltid hamnar rätt men skall man länka alldeles korrekt så blir den en mix bland länkar, några med slash och några utan... :cry:

htmlphp/
oophp/
phpmvc/
javascript/
blogg
kunskap
om

Nåja, det får funka tills vidare, det är iallafall inte duplicerat innehåll.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 mar 2013, 17:09

Sådär, en ny version av dbwebb.se finns ute. En stor förändring är att allt som jag hittills bara pratat om i denna tråden skall nu vara med. Så v2 borde vara betydligt mer SEO-vänlig än vad första versionen var. Det är inte helt klart, men basen är klart bättre och nu kan jag försöka analysera lite mer med olika verktyg och se vad de tycker.

Det är Lydia som har fått skärpa upp sig en hel del i hur html-koden genereras. Nu skall det bli spännande att se resultatet. Om det kommer synas någon ändring över huvudtaget... :)
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 mar 2013, 00:26

Hipp hipp hurra, idag var första gången som jag såg att dbwebb.se hade uppnått en status av pagerank 2 enligt Google. Det måste firas. :D

Kan också meddelas att vi hamnar på topp tio bland sökträffar (för närvarande plats 9) på frågan om "Varför regnar det". Kan det vara relevant? Jodå, det är en relevant artikel. Jag lovar.

Enligt Alexa är vi rankade plats 128.610 globalt och 742 i Sverige.

34 domäner, av klart varierande kvalitet, länkar in till dbwebb.se.

Enligt SIS-index ligger vi på plats 721 av totalt 1 225 webbplatser.

Under den senaste månaden har dbwebb.se visats upp som relevant vid 502 olika google-frågor, det har blivit 18 000 visningar och 900 klick.

Trenden för antalet 404 som google hittar på siten är fortsatt nedåtgående och är nu 791 att jämföra med toppnoteringen 2 110 den 8 januari.

Någonstans i denna statistiken, och säkert en hel del till, så ligger alltså formeln till pagerank 2. Så kan det gå.

Så här ser besöksstatistiken ut under senaste månaden enligt google analytics.

Bild

Så, det här får vara startpunkten för SEO experimentet nu när dbwebb.se är i version 2. Det har skett en hel del ändringar och det skall bli spännande att se hur de kommer påverka statistik och synlighet.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg23 mar 2013, 09:46

Roligt att det syns så tydligt på grafen att det här är en webbsida för veckodagar, på helgerna faller antalet besök.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 mar 2013, 16:47

Att använda sociala nätverk har en viss (stor?) påverkan på SEO. Vill man bli riktigt bra på SEO så bör man se på SEO och sociala nätverk med samma ögon. Ett av projekten här på dbwebb.se är ett litet experiment på sociala nätverk och försöka klura ut dels en hållbar strategi om hur man använder dem och i vilken mån man vill att det skall påverka trafiken till siten och i längden även sökmotoroptimering.

Det finns en egen tråd om experimentet om dbwebb och de sociala nätverken.

Med hjälp av Google Analytics kan vi spåra hur besökarna når till webbplatsen.

Bild

Vi kan också spåra vilka sociala nätverk som skickat hit besökarna.

Bild

Då har vi en start att utgå ifrån. Vi får följa upp efterhand.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 mar 2013, 11:08

När man uppdaterar en sida så vill man att det uppdaterade resultatet skall synas i sökresultatet så fort som möjligt. Jag lade in en ny artikel i "Tips från coachen" den 25 mars och nu den 28 mars så syns den i sökresultatet. Det tycker jag är helt okey.

Bild

Dock så ser jag att poster i bloggen programvaruteknik.blogspot.se syns nästan direkt. Det en blogg som jag haft under ett antal år, den drivs ju av Google så kanske finns det en genväg in till sökresultatet. Det är iallafall bra att veta att det kan gå väldigt snabbt att komma in. Det behöver inte ta tre dagar.

En taktik för att komma in snabbare är att gå till Google Analytics och manuellt låta googles spindel gå in på sidan. Jag har inte prövat den själv dock.

En annan taktik är att ha RSS-flöden. Jag har ju infört RSS-flöden på olika delar men jag borde även införa ett samlat RSS-flöde på hela webbplatsen. Sedan kan man lägga den som en <link>:
<link rel='alternate' type='application/rss+xml' href='http://dbwebb.se/rss/all' title='RSS from dbwebb.se'>

En annan taktik är att lägga upp sina RSS-flöden på Googles tjänst FeedBurner. Då finns de på ytterligare en webbplats som Google säkert spindlar med täta intervall. RSS-flödena från dbwebb finns numer på FeedBurner.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 apr 2013, 14:33

Jag gjorde en snabb analys av mina inkommande länkar, det vill säga de som länkar in till dbwebb. Enligt GA är det 32 länkar in (enligt Alexa är det 29).

Av dessa 32 är det 14 har har en PageRank av 4 eller mer. Vill man lära sig mer om PageRank så finns det en okey artikel om "Google's PageRank Explained and how to make the most of it".

Inlänkar med PR4 eller mer:
youtube.com 9
github.com 8
alexa.com 8
bth.se 7
google.com 7
diigo.com 7
idg.se 6
markosweb.com 5
gserp.com 4
siteslikesearch.com 4
gserp.se 4
flashback.org 4
statsie.com 4
statscrop.com 4

Många av inlänkarna kommer automatiskt efterhand som omvärlden upptäcker webbplatsen. En del av dessa länkar kommer från diverse SEO-siter och länkkataloger som sparar på de domännamn de hittar. Den typen av länkar får man bara genom att visa närvaro (google, diigo, markosweb, gserp, siteslikesearch, statsie och statscorp).

En del av länkandet sköter jag själv. Det är delvis profiler från andra webbplatser (alexa, github, youtube) men det är också andra siter som jag delvis kan kontrollera (bth.se, bloggar från blogspot.se (PR3 och PR2)).

Men det är lite extra kul att se när man blir länkad till från användare av andra webbplatser (flashback, idg). Det är den typen av länkar jag helst vill ha, det betyder i mina ögon att man lyckas skapa ett innehåll som har ett värde. Det är lite det som det går ut på. Förhoppningsvis så kan den typen av länkar öka, det vore ett gott betyg.

Visst vore det trevligt att komma upp i PageRank, men jag har ingen brådska. Jag övervägde kort att skaffa lite inlänkar via länkkataloger (se lista på svenska sökmotorvänliga kataloger). Det vore en taktik. Men jag låter det vara tills vidare. Möjligen registrerar jag mig i DMOZ Svenska, det kändes som en liten utmaning. Men resten av länkkatalogerna låter jag vara ett tag till. Det är nästan lite mer spänning i att se hur antalet länkar ökar över tiden utan att man tar till sådana aktiva åtgärder. Just länkkataloger ger nog ingen extra trafik utan syftar mest till att höja din PageRank.

Vägen till högre PageRank får helt enkelt bli hårt arbete och skapa mer innehåll som i längden ger mer inlänkar. Inga genvägar här inte... eller ja, inte så många iallafall...
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 apr 2013, 14:57

Det finns en mängd webbplatser som gör en "analys" av din webbplats avseende hur väl den mår. En del av dessa webbplatser är rent skräp men även bland dessa kan man ibland snappa upp vissa saker som man inte tänkt på tidigare.

När jag kikade igenom en analys på http://www.seocert.net/analyzer.dbwebb.se så blev jag uppmärksam på att min titel på hemsidan kanske inte var den bästa ur SEO perspektiv. Tidigare hade jag:
Välkommen till dbwebb.se - dbwebb

Den låter ju trevlig men ur SEO perspektiv är det som att slänga pärlor till svin. Jag bytte raskt till följande titel:
Webbprogrammering, webbutveckling och databaser - dbwebb

Den är iallafall mer tät på relevanta nyckelord och borde innebära aningen bättre placering i serpen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 apr 2013, 14:18

En artikel kan segla upp som topp-resultat i serpen väldigt snabbt. Förra veckan skrev jag en artikel som kommenterade sökresultaten till utbildningar i webbprogrammering inför hösten 2013. Idag, tre dagar senare så ligger den som toppresultat på sökningen "ansökningssiffror högskola" och "ansökningssiffror hösten". Det är ingen konkurrens bland de sökorden men det är ändå intressant att se att det kan gå snabbt att lista sig som nummer ett på en viss kombination av sökord.

Bild

Artikeln publicerades även på twitter, google+ och via facebook-sidan. Det sägs att det skall kunna ha viss betydelse för sökresultaten, och det är ju lite rimligt. Om det pratas om webbinnehåll på de sociala medierna så bör det kunna påverka dess resultat.

Det är intressant att studera vilka sidor som sökmotorn listar högt, lyckas de (sökmotorerna) med sitt mål att visa de sidor som användarna verkligen vill ha? De vill premiera bra innehåll för att i längden få bättre innehåll på webben. En god ansats om du frågar mig. Det är iallafall lite intressant att ha ett öga på sökmotornerna och se vad de gillar och inte.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 maj 2013, 10:41

För bloggar finns det ett par åtgärder man kan göra för att förbättra SEO. Google har en blog-sök-motor och där kan du registrera din blogg. Jag tog mig friheten att registrera dbwebb.se/blogg, dbwebb.se/coachen samt dbwebb.se/kunskap. Just /kunskap är egentligen inte en traditionell blogg men den har blogginslag så jag lät den registreras av bara farten.

När man sedan skriver och publicerar sitt blogginlägg, eller uppdaterar det, så finns det ping-tjänster man kan använda för att meddela "jag har nytt innehåll!". Det finns mängder av sådana ping-tjänster men för mycket pingande så riskerar du att bli en ping-spammare. I en artikel om vilka ping-tjänster som rekommenderas att användasså kommer de fram till en mycket kort lista, vilket i mina ögon känns relevant. Listan följer:

Som sagt, pingande av bloggposter kan snabba upp registrering i sökmotorer, det kan ge backlinks som kan öka pagerank, men för mycket av det goda och du går över gränsen.

Det låter i alla fall vettigt att integrera stöd för automatiskt pingande från Lydia. En sak till att-göra-listan.

Läs mer om blogg ping på Wikipedia.
...
..:
.... /mos