Atom - går ej att spara?

• Författare
  • Meddelande

jeku16

*nix-hackare

Atom - går ej att spara?

Inlägg24 jan 2016, 23:22

Det går inte att spara filen me.php när jag försöker göra övningen under rubriken "En första ansats till en webbsida" i http://dbwebb.se/kunskap/skapa-en-webbs ... hp#ansats1

Kan dessutom/hittar inte vart man öppnar filen i webbläsare såsom instruktionen visar.

I Notepad++ står det ju launch as chrome eller liknande, men i Atom står det ingenting...? Försökt leta som en galning o enda jag fattat är att man kanske måste ladda ner ett separat paket eller nåt till Atom för att kunna öppna i webbläsare?
Bilagor
jeku16.png
jeku16.png (179.4 KiB) Visad 2817 gånger
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Atom - går ej att spara?

Inlägg25 jan 2016, 11:34

"Det går inte spara filen"

Vad händer? Något felmeddelande?

"Att öppna i webbläsare"

Det finns ingen koppling i Atom som hjälper dig att öppna filen i en webbläsare. Möjligen kan du hitta plugins som löser automatiken åt dig. Men tanken är att du bara öppnar en webbläsare och skriver rätt url/länk i adressfältet, manuellt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg25 jan 2016, 11:36

"Det går inte att spara filen" - får du något felmeddelande?

För att öppna filen i en webbläsare måste du ha installerat labbmiljön korrekt med en webbserver, t.ex. XAMPP. I guiden Installera en egen webbserver för utveckling finns instruktioner om hur man skapar nya filer och tittar på dem. Är det något du behöver hjälp med där?

Jag vet inte om det finns en direktknapp i Atom. Jag brukar öppna webbläsaren och skriva adressen som om jag skulle till en sida på internet. Eller, nu har jag faktiskt till och med gjort ett bokmärke på htmlphp-mappen så att jag inte ska behöva komma ihåg hela adressen.

jeku16

*nix-hackare

Inlägg25 jan 2016, 12:35

Felmeddelandet borde synas om man scrollar bifogade bilden till höger, längst upp i högra hörnet:

Unable to save file 'C:\cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me\me.php'
EPERM: operation not permitted, open 'C:\cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me\me.php'

Open c: står det ju men open vadå för nåt? Står redan i kurskatalogen cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me, dvs i mitt fall Jennifer@Jennifer-Dator /dbwebb-kurser/htmlphp/me/kmom01/me och det går ju inte att skriva cd me.php om så skulle vara problemet.

XAMPP har jag installerat så det fungerar, tror jag? Bifogar bild på det.
Startat allt som admin redan också.
Bilagor
jeku16.png
jeku16.png (77.72 KiB) Visad 2730 gånger

jeku16

*nix-hackare

Inlägg25 jan 2016, 22:36

bump
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg25 jan 2016, 22:45

Unable to save file 'C:\cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me\me.php'
EPERM: operation not permitted, open 'C:\cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me\me.php'

Nyckelorden är operation not permitted, och som jag tolkar felmeddelandet är det inte en uppmaning att öppna den filen, utan en förklaring på exakt vilken operation den misslyckades med. Det låter alltså som att den inte har rättigheter att öppna filen C:\cygwin64\dbwebb-kurser\htmlphp\me\kmom01\me\me.php

Finns filen på exakt den sökvägen?
Har filen och/eller mappen ovanför några rättigheter som kan ha blivit fel?
Kan du ha installerat en del av labbmiljön som administratör när du kanske borde ha varit din egen användare, eller tvärtom?

Webbservern ser i alla fall ut att vara installerad och startad, så du borde kunna öppna filerna i webbläsaren som tänkt. Vad händer när du går till http://localhost/ i webbläsaren?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 jan 2016, 10:18

Pröva att spara filen på en annan plats på filsystemet, utanför Cygwin.
Är det bara i Cygwins katalog som du inte kan spara?

Använd en annan texteditor och spara en fil i Cygwins katalog, är det bara Atom som inte kan spara?

Öppna Atom som administratör och försök spara filen igen under Cygwin.
...
..:
.... /mos

jeku16

*nix-hackare

Inlägg26 jan 2016, 19:23

Det går att spara filen i cygwin om jag använder Notepad++. Man skulle kunna tro att Atom inte kan spara pga adminrättigheter men jag sitter på admin-konto o öppnar med admin så det är ju skumt.

Jag har testat att köra ett test av en php-fil som jag sparar i xampp/htdocs och då går det att se den via 127.0.0.1:8080/filnamnet. Localhost fungerar inte.

Jag har nu försökt att se me.php filen (http://dbwebb.se/kunskap/skapa-en-webbs ... hp#ansats1) jag sparat i Notepad++ men sparat i cygwin där den ska sparas egentligen, och det fungerar om man använder Notepad++ funktionen "Launch in chrome". Men inte via 127.0.0.1:8080.

Att skriva in adresser manuellt funkar ibland och ibland inte, känns riktigt krångligt och svårt att veta vad man ska skriva in. Och därför använder jag Notepad++ istället. Kommer det att påverka inlämningen?