Pakethanteraren apt-cyg

• Författare
  • Meddelande

jeku16

*nix-hackare

Pakethanteraren apt-cyg

Inlägg20 jan 2016, 11:08

Hej.

Försöker få Cygwin att fungera/installerar labbmiljön osv. och har hittills installerat färdigt Git enligt instruktioner.

Nu har jag problem med att installera pakethanteraren apt-cyg. Såhär står det när jag kör kommandona:

$ lynx -source rawgit.com/transcode-open/apt-cyg/master/apt-cyg > apt-cyg
$ install apt-cyg /bin
install: kan inte skapa normal fil ”/bin/apt-cyg”: Permission denied

Samma står för övrigt när jag försöker installera dbwebb:

$ wget -O dbwebb https://raw.githubusercontent.com/mosbt ... er/dbwebb2
$ chmod 755 dbwebb
$ ./dbwebb --version
dbwebb version v1.9.28 (2016-01-15)
$ install -v -d /usr/local/bin
$ install -v dbwebb /usr/local/bin
”dbwebb” -> ”/usr/local/bin/dbwebb”
install: kan inte skapa normal fil ”/usr/local/bin/dbwebb”: Permission denied

Är det nånting med /usr/local/bin/ det är problem med eller vad är det som händer? Känner mig lite vilsen i allt detta.

Någon som vet?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Pakethanteraren apt-cyg

Inlägg20 jan 2016, 11:30

Felmeddelandena säger att du inte har rättigheter att skriva till katalogerna. Så frågan är varför du inte kan skriva till dem.

Den användare du har i Windows skall vara en vanlig användare som har admin-rättigheter.
Då fungerar det smidigast rent allmänt.

Det problemet du har nu kan möjligen fixas genom att starta Cygwin som administratör (högerklicka på ikonen och välj starta som admin).

Troligen ger det dig rättigheter att skriva till de kataloger som anges och därmed installera apt-cyg och dbwebb-skriptet.

Troligen kan du sedan jobba vidare och när du stöter på liknande problem behöver du starta cygwin som admin.

Men det löser inte grundproblemet som kan vara att din användare inte är administratör och/eller att du installerat Cygwin som en "annan" användare.

Jag hade prövat att starta cygwin som admin och installerat apt-cyg och dbwebb. Går det bra hade jag fortsatt, annars hade jag dubbelkollat att min användare verkligen har admin-rättigheter och sedan hade jag installerat om cygwin från början.
...
..:
.... /mos

jeku16

*nix-hackare

Inlägg20 jan 2016, 14:30

Toppen! Det hjälpte, tack.

Det som händer nu dock efter många om och men, är att jag inte kan logga in i studentservern/skapa SSH-nyckel för att lösenordsrutan inte kan fyllas i (...?) Såhär ser det ut iallafall:

$ dbwebb sshkey
I will now install the ssh-key at the remote server.
jeku16@ssh.student.bth.se's password: (det är här det inte går att fylla i....?)
Permission denied, please try again.

försökt genom
$ dbwebb login
och även genom putty

Känns som en riktigt dum fråga, men det går ju inte att skriva sitt lösenord eller kopiera in det? Det står ju helt still. Haha........
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 jan 2016, 14:42

Man skriver in lösenordet och trycker enter/return. Man ser dock inte tecknen som man skriver, eller något visuellt tecken på att det händer något.
...
..:
.... /mos