Komma åt studentservern via cmd

• Författare
  • Meddelande

miarau

buggfixare

Komma åt studentservern via cmd

Inlägg26 okt 2015, 14:45

Jag har haft lite problem med att ladda ner Xdebug på min Windows 7 (kmom06-PHPMVC), så jag tänkte testa det på studentservern istället. Men hur kommer jag dit? Då det är relativt nytt för mig att överhuvudtaget använda cmd behöver jag klara instruktioner.

Behöver man installera Putty eller funkar det på annat sätt?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Komma åt studentservern via cmd

Inlägg26 okt 2015, 15:06

Man använder terminalen för att logga in på studentservern. Där finns phpunit installerat tillsammans med xdebug. Det är enkelt när man man det, men är det första gången så handlar det om ett antal steg som skall fungera.

1. Terminal med ssh. Cygwin eller putty eller motsvarande.
2. Logga in med ssh (ssh akronym@student.bth.se).
3. Gå till katalogen där du har dina filer (du har laddat upp dem till studentservern eller hämtat hem dem med composer eller git clone).
4. Kör phpunit.

Så, det beror lite på vilka delar du har koll på och inte. En möjlighet är att hoppa över codecoverage biten, om du inte får ordning på xdebug eller inte har koll på "terminal med ssh".

Codecoverage är en viktig bit i enhetstestning. Men, projektet handlar inte om codecoverage eller enhetstestning så saknar du kunskaper om terminal och ssh så kan det vara rimligt att passa på den biten.

Välj väg.
...
..:
.... /mos

miarau

buggfixare

Inlägg26 okt 2015, 15:57

Så lätt ger jag mig inte. :-) Ska nog lära mig detta också.
Lättast kanske är att ladda hem PuTTy och försöka med det. Jag har tidigare använt Filezilla när jag laddat upp mina kursmoment...

Nu har jag kommit i kontakt med studentservern via PuTTy. Vad jag inte riktigt har koll på nu är hur jag går vidare. Var är jag nånstans? I "mitt" studentrum eller allmänt på servern? Jag har kommit fram till mara14@ssekers: Hur hittar jag härifrån till mina filer?
Senast redigerad av miarau 26 okt 2015, 16:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 okt 2015, 16:11

Ja, putty är troligen den enklaste vägen i mål. Löser man bara inloggningen så bör det inte vara något bekymmer.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

jonfredelius

troubleshooter

Inlägg26 okt 2015, 21:05

miarau skrev:Nu har jag kommit i kontakt med studentservern via PuTTy. Vad jag inte riktigt har koll på nu är hur jag går vidare. Var är jag nånstans? I "mitt" studentrum eller allmänt på servern? Jag har kommit fram till mara14@ssekers: Hur hittar jag härifrån till mina filer?

Hade också lite huvudbry med det där.

När du fjärransluter till studentservern ser du inte var i katalogen du är likt du gör i terminalen, jag gör iaf inte det. Om du använder kommandot 'pwd' ser du var du befinner dig. Du kan använda kommandot 'ls' för att se vad som ligger i mappen du befinner dig i (kör oftast 'ls -al' själv då jag tycker att utskriften blir både mer komplett och tydligare). "www"-mappen är din rot-mapp, där i ligger alla dina saker. Sedan letar du dig runt likt du gör i terminalen vanligtvis.

Här är en liten guide till hur du kommer igång med terminal-användningen som ligger på dbwebb:
http://dbwebb.se/kunskap/20-steg-for-att-komma-i-gang-med-unix-och-terminalen
Att åldras är ofrånkomligt men att växa upp är valfritt!

miarau

buggfixare

Inlägg27 okt 2015, 12:52

Kanon! Tack! Det klargjorde en hel del, och bra länk - den hade jag missat. :)

Undrar lite över vad s står för i rättigheterna? drwxr-sr-x som det står i mina kataloger.
Förstår att d står för directory
rwx är mina rättigheter
r-s är grupprättigheter
r-x är andras
Användarvisningsbild

jonfredelius

troubleshooter

Inlägg27 okt 2015, 15:57

Hittade detta svaret bland många när jag sökte på "drwxr-sr-x":
http://www.coderanch.com/t/110770/Linux-UNIX/permissions-meaning

Verkar ha något att göra med hur ägarskap av filer och mappar sätts på servrar. Tror att det kan ha något att göra med att vi har våra filer på en server som ägs av BTH eller likande, och att de måste ha svängrummet att ta kunna kör CRUD (create,read,update,delete) på alla utrymmen på servern. På så vis kan en användare lägga till filer på servern och äga dem, men admin-personer på servern kan sedan ta bort dem om det blivit något fel, de inte används längre eller ägaren blivit inaktiv....typ.

Kontenta: det är nog inget vi behöver bry oss så mycket om just nu. :)
Att åldras är ofrånkomligt men att växa upp är valfritt!