Editor/IDE

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

rocky

html-kodare

Editor/IDE

Inlägg07 feb 2012, 10:17

Kanske att det skulle passa sig att ha en sådan sektion.
Jag vet att det finns andra som sedan tidernas begynnelser också letat editors/IDEs att programera i.

Eller så använder vi bara denna fantastiska nyskapade tråden till detta.

Jag sitter för tillfället i Gnu/linux och har på något vänster slussats vidare mellan editors sen jag installera det förstsa gången.
När jag körde på macen var mitt förstahandsval rakt av Coda, men det finns ju inte till Gnu/Linux.

Jag tycker de flesta editors har småfel som gör dem i stort sett oanvändbara.
Antingen är det gjort i java och drar mer än hela Gnome och alla dess instanser tillsammans, eller så hamnar man automatiskt i sin hemkatalog när man ska öppna nya filer så man får klicka sig $var steg tills man kommit tillbaks där man faktiskt jobbar, eller så finns det ingen som helst autocomplete eller code folding så ens filer på 1200 rader kod blir svåra att överblicka.

Dessa har jag testat och gillat lite, mindre eller minst.
Bluefish (hittar inte katalogerna man jobbar i, ingen code completion what so ever)
Gedit (aktivt val)
Netbeans (har det mesta, men väger mer än hela min familj ihop)
Eclipse (samma här)
Aptana (och här)
Vim (helt OK, men tycker det är svårt att jobba i terminalen hela dagarna, interfacet blir jobbigt)
Sublime Text 2 (superbt, men kraschar hela tiden, och ännu bara i beta).

Det är de jag kommer på på rak arm.
Jag har funderat lite på att testa XEmacs, men jag tycker det är kass att ha editors som har lika hög inlärningskurva som själva språket man ska skriva i det. Det känns kontraproduktivt eftersom jag ändå inte är säker på att jag gillar det :?:

Vad kodar ni i, och vad har ni för krav?
--
rocky
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Editor/IDE

Inlägg07 feb 2012, 10:41

Använder texteditorer med ssh/sftp och terminalprogram, inte IDE. Det har bara blivit så.

Jag sitter mest på Mac och då blir det Textwrangler.
Sitter jag på Windows skulle jag nog använt Notepad++ (tror jag)...

Ibland blir det vi i terminalen rakt av, för småfixar.

Har satt lite prestige i att leta reda på opensource varianter... på gott och ont.

Valet av jEdit som editor till dessa kurser berodde mest på att det fanns på alla plattformar samt att det hade stöd för ssh/sftp.
...
..:
.... /mos

sharpless

regexp-master

Inlägg07 feb 2012, 11:41

För större projekt brukar jag använda Netbeans (inte så tungt om man bara drar hem PHP-versionen).

För mindre saker på Windows: Notepad++
För mindre saker på Mac: Textwrangler
För mindre saker på *nix: Vim
Användarvisningsbild

rocky

html-kodare

Inlägg07 feb 2012, 11:47

Jag använder sshfs för att lösa SFTP-problemet.
Jedit är väl yet another horrible java-application?

Jag har testat geany ett par gånger förrut, och inte alls gillat det, men nu efter att jag skrev det förra inlägget tänkte jag att jag skulle ge det en ny chans, och herre min ge! Jag gillar't sofar!
Det har funktionsbrowser, en viss typ av autocomplete (antagligen bara för interna php-funktioner och redan skrivna variabler, men det är bättre än inget), plugin-möjligheter och terminaltjosan inbyggt, vilket jag också då insåg att det är helt fantastiskt. :ugeek:

jag brukar fippla små config-grejer i nano/vim bara för att det går snabbare än att klicka sig runt, och det kan jag ju då.
Har man terminal inbyggt borde man väl dessutom kunna öppna filerna via SSH med editorn?

Downside:
Man kan bara ha ett colorscheme, och för att ändra får man gå in och flytta filer i ~/.config/geany/filedefs/
men det kan jag leva med. Hittar man en man trivs med så är det ju hur lugnt som helst.
Interfacet/designen är inte så whoopiedoo, men för tillfället får det inte vara viktigt. Där tycker jag dock att Sublime Text 2 har lyckats SJUKT bra.
Kolla in det här:
Bild

Sharpless:
Mja, jag tycker netbeans är ett rejält ånglok, även med bara php-bantningen.
Samt att jag tycker att java är skrot. Undviker helst det så länge jag bara kan.
--
rocky

emmy12

html-kodare

Inlägg09 feb 2012, 17:18

Körde Geany till Java för ett par år sedan, för mig det var helt okej.

Annars har jag kört Netbeans, och nu senare eclipse till Java. Kör just nu Android SDKn och kodar för Android i Eclipse, tycker det funkar bra. Visst kan det bli lite tungt om man kör Firefox+flash samtidigt med många tabbar men annars går det bra. Det jag gillar starkt i editorer som Wclipse, är att man kan få autoident på koden, alltså skriva slarvigt och sen automatiskt snygga till den. Bra också när man börjar med något nytt språk att man kan få så mycket hjälp med vilka funktioner som finns och hur den kan hjälpa en rätta fel.

Har dock inte prövat att koda php i Eclipse ännu, det vore ju intressant.

Till webbprogrammering har mest kört en egen historia jag kodat ihop och kör direkt på ftp servern, man loggar (eller loggas in automatiskt) in och kan browsa katalogerna och sen redigera filerna i en textarea. Har javascript för att spara med ctr+s och för att kunna gå till visst radnummer. Det smidiga är att det går så snabbt - behöver ju inte ladda upp sakerna på servern efter som man jobbar direkt på servern, också väldigt praktiskt att lokalisera sina filer efter som titeln på sidan har namn efter sökväg / filnamn så jag behöver bara börja skriva filnamnet i urlen så dyker förslag på upp på vilken fil jag ska redigera/ vilken katalog jag ska utforska (från webbläsarens historik).
Skönt också att aldrig behöva lämna webbläsaren, man kodar, debuggar, kollar resultat, köre firebug etc, utan att nånsin behöva byta program.

Dock blir det ju ingen syntax highlight i bara en textarea. Prövade ett tag att köra en javascript editor som hette codeexpress som fixade det med highlight. Riktigt coolt projekt. Men det var något som buggade så jag övergav det projektet.

Annars kör jag ibland också gedit + filezilla mot ftp/ssftp. Det är lite krånligt efter som man måste klicka okej i filezilla sen när man har redigerat färdigt.
Användarvisningsbild

Olof

sql-kodare

Inlägg09 feb 2012, 17:39

Windows: Notepad++ och ibland Eclipse
Mac: Coda
Linux: Vim

;)

emmy12

html-kodare

Inlägg12 feb 2012, 13:49

Försökte köra PHP SDKn i Eclipse Indigo under debian härrom dagen. Tänkte att det kunde vara praktiskt med en IDE när jag inte är så bra på PHP syntaxen.

Det fungerade inte alls bra out-of-the-box för mig så jag blev oinspirerad. När man körde sina script startades de i någon slags intern eclipse-browser - kändes inte alls hemma. Dessutom fattades det ett slash i adressen så jag fick manuellt gå in och ändra adressen för att få det att funka. Det går säkert att konfigurera om så det öppnas rätt i Firefox.. men men kände att jag inte riktigt hade lust att sätta mig in i det. Plötsligt så låste den sig i en evig process när den försökte "validera" min kod.

Kan hända att det fungerar bättre med någon tidigare version av eclipse eller på någon annan plattform. Indigo finns inte paketerat till debian ännu så det kan väl vara något med det som gör att det inte fungerar så bra.

Men det kändes främmade att sitta i en IDE och koda server språk - jag är mer van att koda det direkt utan IDE. Så jag kommer nog köra med min egna enkla utvecklings miljö, får leva med lite syntax error.