En fundering angående olika språk på serversidan.

• Författare
  • Meddelande

Anna-Sara

html-kodare

En fundering angående olika språk på serversidan.

Inlägg05 feb 2019, 12:15

Under veckan har jag funderat på att det finns flera språk att använda sig av för att koppla sig mot en databas. I en tidigare kurs använde vi oss av php för att koppla oss och nu använder vi oss av JavaScript. Lämpar sig språken vid olika tillfällen eller väljer man ett språk som man är trygg med? :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: En fundering angående olika språk på serversidan.

Inlägg05 feb 2019, 12:33

Vi kan göra en lång lista med programmeringsspråk som kan koppla sig till en databas, på serversidan eller som klient mot en server. Låt oss säga att "alla programmeringsspråk kan koppla sig till en databas", det kan vara vår utgångspunkt.

Det finns många saker som spelar in när man väljer teknik för att lösa något.

* Vad känner jag mig trygg med.
* Har jag en kodbas sedan tidigare.
* Om vi är ett team, vilken kunskap har vi, vilka språk kan vi?
* Finns det speciella krav på applikationen, som av någon anledning styr våra val i en viss riktning?
* Har organisationen, eller kunden, vissa bestämda preferenser på vilken teknik/språk som skall användas?
* Vem skall underhålla och vidarutveckla systemet, vad kan de - eller kan de kompetensutvecklas?
* Har vi en miljö som stödjer vår utveckling i språk A, testsystem, byggsystem, automatiserad hantering och kvalitetssäkring, kodstandard, hjälp/stöd/support, osv.

Det finns inga enkla svar som säger att programmeringsspråk A är bättre än B. Ofta styr omständigheter och omgivningen mer än själva programmeringsspråket.

Det är smart att bli duktig på några språk och lära sig dem ritkigt mycket. Ju mer man lär sig om ett språk desto bättre och snabbare blir man och bygger bättre kod (normalt sett).

Alla språk har sin egen karaktäristik, de är byggda med vissa syften och om man är medveten om dem så kan man använda godtyckligt programmeringsspråk efter dess egna bästa förutsättningar.

Så, om någon säger till dig "programmeringsspråket A är sååå mycket bättre än B..." så tolkar du det som en personlig preferens och försöker intresserad lyssna på den som säger det och försöker förstå varför den tycker så. Fråga "Minsann, tycker du det, berätta mer". Det är bara personligt tyckande och preferenser, inte ett facit.

En kodare med rutin och erfarenhet uttrycker sig sällan på det "slarviga" viset.

Ja, jo, hen kan göra det på en fredaseftermiddag när hen vill starta ett " flame coding war" för skoj skull, där man diskuterar att A är bättre än B, syftet är då mest att reta gallfeber på kollegorna, eller som ett maktspel där "jag vet vilket som är bäst". Men maktspelet synar vi lätt, när vi blir utsatta för det.
...
..:
.... /mos

Anna-Sara

html-kodare

Re: En fundering angående olika språk på serversidan.

Inlägg05 feb 2019, 13:11

Tack för ett så utförligt svar! Det gav mig verkligen svar på mina funderingar! Då får man fundera lite på vilka språk man vill fördjupa sig i och bli bra på. :)