Ny struktur för artiklar på v2.dbwebb

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Ny struktur för artiklar på v2.dbwebb

Inlägg02 maj 2016, 12:20

I samband med att vi jobbar vidare med v2.dbwebb.se som en uppdatering av dbwebb, så har vi nu en ny alternativ struktur för att presentera vissa artiklar.

Det är främst riktigt långa artiklar, och artiklar som är stabila (inte blogginlägg och artiklar som har en kortare livslängd) som kan komma att beröras.

Det handlar om att dela upp artikeln i sektioner och ge bättre navigeringsmöjlighet i artikeln.

Se dbwebb-cli som exempel.
http://v2.dbwebb.se/dbwebb-cli/introduktion

Ett annat exempel är kurs faqen:
http://v2.dbwebb.se/kurser/faq

Båda länkarna ovan är arbetsmaterial och arbete pågår.

I samband med detta får vi arrangera om viss information. Det blir en hel del jobb och man behöver tänka igenom hur vi vill presentera materialet. Vi börjar samla på oss mer och mer material och allteftersom behöver vi förbättra strukturen. Ett steg fram.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Ny struktur för artiklar på v2.dbwebb

Inlägg02 maj 2016, 13:58

Ser nice ut med länkarna längst ner som pekar på föregående kapitel och nästa kapitel. Länkarna finns visserligen högst upp också, men jag föredrar versionen där det står hela kapitlets namn snarare än bara "Previous".

Det jag saknar är innehållsförteckningen med länkar inom artikeln. Se t.ex. FAQ: Lärarstöd och handledning som har många större rubriker inom artikeln men inget sätt att snabbt navigera mellan rubrikerna eller ens ett sätt att länka direkt till en rubrik. Med inspect ser jag att varje rubrik har ett id man kan navigera till så det som saknas är bara en visuell presentation av den. Kanske göra som i PHP-manualen med en hover-effekt som ger möjlighet till direkta länkar (se t.ex. Language Reference > Classes and Objects > The Basics). I PHP-manualen måste man hålla musen lite till höger om rubriken för att få upp ¶-tecknet som man sedan klickar på för att kopiera länken. Jag skulle föredra en symbol som alltid syns (eller ett ord). Kanske en mer känd clipboard-symbol (copy), eller den där kedjelänken som ofta representerar en url.

Innehållsförteckningen kanske kan ligga som en egen <section> i sidebaren. Jag vet inte vad som vore bäst, om den hamnar ovanför eller under den nuvarande länklistan.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Ny struktur för artiklar på v2.dbwebb

Inlägg09 maj 2016, 12:44

Allinrep skrev:Det jag saknar är innehållsförteckningen med länkar inom artikeln. Se t.ex. FAQ: Lärarstöd och handledning som har många större rubriker inom artikeln...

Ska fixa in en innehållsförteckning för de artiklar som har flera rubriker, tänkte lägga den i artikeln, så som man gör på Wikipedia. Antingen flyta till höger eller direkt under artikelns introduktion.

Allinrep skrev:Med inspect ser jag att varje rubrik har ett id man kan navigera till så det som saknas är bara en visuell presentation av den. Kanske göra som i PHP-manualen med en hover-effekt som ger möjlighet till direkta länkar (se t.ex. Language Reference > Classes and Objects > The Basics). I PHP-manualen måste man hålla musen lite till höger om rubriken för att få upp ¶-tecknet som man sedan klickar på för att kopiera länken. Jag skulle föredra en symbol som alltid syns (eller ett ord). Kanske en mer känd clipboard-symbol (copy), eller den där kedjelänken som ofta representerar en url.

Funkar som i PHP-manualen nu, man hovrar över titeln så får man fram en länk till just den rubriken. Men jag ska ändra det så att den länken alltid syns eftersom hover inte är så bra på mobiler/läsplattor.
...
..:
.... /mos