Forumet går från kapital till retur

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Forumet går från kapital till retur

Inlägg25 maj 2020, 11:58

När man pratar om hjortdjur brukar man säga att djuret är som starkast i kapital ålder och därefter går det i retur.
Djuren blir könsmogna vid 1,5 års ålder, och lever i genomsnitt 20 år. Hannarna brukar dock inte överleva i mer än 8–10 år. Vid kapital ålder är djuret som "starkast". Detta inträffar vid ca 6–10 års ålder. Efter det går djuret i retur.
Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Dovhjort

När man tittar på vårt forum så är min bedömning att vi passerat "kapital" och är på väg att gå i "retur".

Jag hade önskat att forumet hade ett existensberättigande även utanför kurserna men så är inte fallet.

Kommunikationen kring kurserna har de senaste åren övegått till att lösas med chatter likt irc/gitter/discord. Varje chatt har sin charm och över tiden har vi använt dem i olika omfattning. Det är dock tydligt att chatterna (gitter/discord) nu allt mer tar över den funktion som forumet haft.

Ett forum, eller liknande, med längre utläggande och resonerande svar och diskussioner känns nödvändigt för att komplettera ett snabbt chatt-flöde. För mina egna kurser kommer jag att använda GitHub issues för att lösa det behovet.

Under forumets kapitala tid var det ett väldigt viktigt verktyg för att hålla ihop undervisningen i de kurser som kallades dbwebb-kurser. På den tiden var jag själv ansvarig för alla kurserna och ibland gick de flera gånger om året. Forumet var en del av en stordriftstaktik för att via ett litet team av lärare hantera många kurser och många studenter i ett ständigt flöde. Numer är ansvaret för kurserna utdelade över flera personer och varje kurs tar sina egna beslut om verktyg och undervisningsformer. Själv har jag numer en handfull kurser och forumet löser inte längre samma behov av stordriftstaktik för at driva dem.

Forumet var en viktig del i den community jag försökte bygga kring webb och de kurser vi undervisade i. Det var en del i det varumärke som jag ville kvalitetsstämpla kurser och utbildning med. Ett försök att vårda communitykänslan finns i den nya discord server som startats. Där finns tex plats för alumner.

Var sak har sin tid. Forumet har tjänat oss väl. Men nu är det dags att forumet går i "retur".

Jag gissar att forumets retur-fas kan vara ett par år eller så. Sedan kan vi spara undan det i en readonly-version. Vi får se. Kanske lyckas jag uppdatera dbwebb.se till hösten och det blir isåfall första steget in i retur-fasen.
...
..:
.... /mos