Hur skriver jag en bra annons?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur skriver jag en bra annons?

Inlägg07 jan 2014, 10:10

Skriv en bra annons och du får fler intresserade. Här kommer lite guidelines.

Var tydlig med uppdragets omfattning. Under vilken tidsperiod löper det och hur många timmar man skall jobba per vecka.

Är det distansjobb eller behöver man vara på plats?

Ange om anställningsformen är en vanlig anställning eller om det förväntas att man är konsult och kan fakturera (F-skatt). Svartjobb hanteras inte här.

Var tydlig om löneläget. Det kommer vanligen vara den första frågan som en intresserad har. Är det otydligt så kommer det mindre svar. Löneläget växlar mellan 100SEk/h och uppåt. Ett generellt löneläge för en student som läst 60hp är 140SEK/h (som anställd). Söker du en erfaren konsult så kostar det kanske 750 SEK/h (som konsult). Lönen bör matcha kompetensen och uppdraget.

Letar du partnerskap eller vill att någon skall jobba för ägarandelar? Var tydlig med det i så fall.

Ange företagets namn, webbplats, namn på kontaktperson och hur ni vill bli kontaktade.

Vill du skapa kontakter bland studenterna? Bjud in dem på en ölkväll med tilltugg, presentera ditt företag och erbjud dem timanställning.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

DanielJ

troubleshooter

Re: Hur skriver jag en bra annons?

Inlägg05 maj 2015, 20:53

Något som jag som arbetssökande kollar på när jag väl fastnat för en annons är hur företaget presenterar sig och vilken information jag kan få fram om dom.

- Kan jag få reda på hur det är att arbeta på företaget. Någon anställd som bloggat på egen sida eller på företagets?
- Hur verkar företagets attityd vara? Passar den med mig? Arbetar de exempelvis aktivt med CSR?
- Kan jag hitta några projekt som företaget gjort? Är det projekt som tilltalar mig?

Många företag missar enligt mig att skapa en attraktiv profil mot en eventuell jobbsökare. Vill man locka bra personal så får man se till att fånga deras uppmärksamhet. Som tillexempelvis Klarna gör http://engineering.klarna.com/