KMOM02 fel/otydlighet i uppgift/facit

• Författare
  • Meddelande

isgl19

på gång

KMOM02 fel/otydlighet i uppgift/facit

Inlägg06 feb 2020, 23:27

I texten till "uppgifter HAVING" 4) (https://dbwebb.se/guide/kom-igang-med-sql-i-mysql/aggregerande-funktioner-having#having) står det att man ska "Visa samma sak som i 3), men exkludera de grupper som har fler än 1 i Antal och snittlön mellan 30 000 - 45 000. Sortera per snittlön.". Kollar man sedan facit för uppgiften visas endast de med en snittlön 30 000 och 45 000.

Kan vara jag som tolkat det fel, men eftersom det står att man ska exludera de med fler än 1 i antal och snittlön mellan 30-45000 och sen visas endast avdelningar med 1 i antal så tänker jag att detta är fel i facit (eller uppgiften).

isgl19

på gång

Re: KMOM02 fel/otydlighet i uppgift/facit

Inlägg06 feb 2020, 23:44

Hittade i gitter att jag tolkat uppgiften fel, men jag tycker att det är lite otydligt vad som menas...
Jag tolkar det som att både antalet och snittlöns-intervallet ska exluderas, inte att det endast är antalet som ska exluderas.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: KMOM02 fel/otydlighet i uppgift/facit

Inlägg07 feb 2020, 00:05

Det är nog så att flera av uppgifterna kan eventuellt tolkas, eller läsas, på olika sätt.

När jag skriver de uppgifterna så "tänker" jag i SQL termer och när det står "och" så betyder det ofta AND liksom "eller" betyder OR.

Dock, lite hur man ser på "precedence", hur man sätter siga paranteser, så kan det ibland ge olika svar.

När det rättas så vill man att sakerna skall vara hyffsat nära, blir det lite fel, pga luddiga formuleringar, så är det lugnt.

När det uppenbarligen luddigt och det verkligen bör förtydligas, så gör jag gärna det.
...
..:
.... /mos