När och varför ska man använda CMS?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

XpressY

javascript-guru

När och varför ska man använda CMS?

Inlägg20 dec 2011, 10:36

Frågan kanske är märklig men faktum är att jag är väldigt undrande över detta och vill ha synpunkter av er som har längre erfarenhet av webbutveckling.
Om man inte har någon underliggande kunskap kan jag tänka mig att CMS är enda alternativet men antar att det inte är den enda parametern vid vilket val man bör göra. Tänkte ett tag att jag skulle lära mig drupal men vart avskräckt efter lite googlande då jag läste att det var ganska komplicerat att lära sig och ingen hårkodning fick göras så varför ska jag då kunna html, php, javascript mm..
Som sagt jag fastnar i en loop med mina tankar så ge mig gärna feedback. Och om jag nu ska lära mig även en CMS vilken bör det då vara, Drupal eller....?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: När och varför ska man använda CMS?

Inlägg20 dec 2011, 13:21

Det beror precis på vad du skall göra och vilken typ av webbplats du vill skapa.

Jag gillar att bygga egna webbplatser med egen CMS-liknande kod, men ska jag bygga en webbplats till en kund så kommer jag överväga att använda ett riktigt CMS, tex Wordpress eller Drupal. Skall jag bygga en mer kundanpassad webbapplikation så skulle jag välja mellan egen kod eller kanske något MVC-ramverk, tex CodeIgnitor eller liknande, här beror det lite på kundens preferenser och vem som skall supporta koden. Skall jag bygga en mer avancerad webbplats med många funktioner, kanske både blog, forum och artiklar/nyheter, så skulle jag välja mellan WordPress, Drupal och en forumprogramvara såsom phpBB.

Det är olika verktyg för olika sysslor, hammare till att slå i en spik, slägga för att spräcka en sten och spett för att flytta en sten, bildligt talat typ.

Och, ja, det kan tyckas svårt att lära sig dessa CMS:er och vill man in och modifiera dem så måste man lära sig dem "under huven" och det tar lika lång tid som det tar att bli duktig på HTML, CSS och PHP.

Enklast att starta är nog att bygga en webbplats med WordPress, installera lite addons och några teman. kanske försöka göra ett eget tema. Drupal är också trevligt men kräver lite mer, WP är enklare att komma igång med, lite mer lätthanterligt. Detta är iallafall ett sätt att få en överblick i vad det handlar om när man bygger webbplatser med CMS:er.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

XpressY

javascript-guru

Inlägg20 dec 2011, 14:05

Tack för bra vägledning!
Jag kommer nog börja med att kika lite närmre på Wordpress.
Användarvisningsbild

rocky

html-kodare

Inlägg05 jan 2012, 17:42

wordpress är ju väldigt stor, och det finns ofantliga mängder plugins till det.
Dock är det ganska slarvigt skrivet, käkar mycket minne och ingen vill väl stödja ful kod? ;)
Därför måste jag rekommendera Habari!
Det må vara lite knepigare, och inte lika långt utvecklat, men ett mycket trevligare bloggverktyg!
http://wiki.habariproject.org/en/Installation

http://wiki.habariproject.org/
--
rocky