Hur snabbt går det att köra PHP i Docker?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur snabbt går det att köra PHP i Docker?

Inlägg20 nov 2017, 12:01

TL;DR: PHP72 är mycket snabbare än PHP56 och Docker känns inte långsam jämfört med lokal installation.

Jag fixade fram en docker-konfiguration för dbwebb.se så nu kan jag testa hur lång tid det tar att starta upp websiten och värma upp dess cache. Att värma upp dess cache tar på min dator cirka 16sek. Första sidan kan inte visas innan cachen är uppvärmd.

Varför det tar så lång tid som 16 sek beror på en kodsekvens som kan optimeras. Men det är en annan historia.

Nu tänkte jag kolla hur snabbt det går att värma upp cachen när jag kör webbplatsen med Docker och PHP56, PHP70 och PHP71.

Först min fil docker-compose.yml, för referens.
Kod: Markera allt
version: "3"
services:
    website: &website
        image: anax/dev
        ports:
            - "8080:80"
        volumes:
            - .:/app
            - ./config/docker/dbwebb.se.conf:/etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf
    php70:
        <<: *website
        image: anax/dev:php70-apache
    php56:
        <<: *website
        image: anax/dev:php56-apache

Tider, ungefärliga:
PHP56: 12sek
PHP70: 3sek
PHP71: 2.7sek

Oavsett vad så jobbar Docker kontainern snabbare än min lokala installation. Jag har ingen bra förklaring, men det känns bra att se att Docker inte är märkbart långsamt. Möjligen är de images som används mindre bloatade än min lokala installation.

Det går väsentligt snabbare att värma cachen i PHP70 och PHP71. Typ fem gånger så snabbt eller så.

Intressant att se skillnaden och ett exempel på hur man kan använda Docker för att enkelt sätta upp olika testmiljöer och testa sin applikation i.

Liksom intressant att se hur stor skillnaden kan vara när man går över till PHP70.
...
..:
.... /mos

john.svensson

html-guru

Re: Hur snabbt går det att köra PHP i Docker?

Inlägg03 dec 2017, 21:42

Gissar att du kör UNIX i dina tester ovan mos?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 dec 2017, 16:10

Jao, kör på en Debian Sid. Jag har nog installerat en hel del saker lokalt, så min lokala konfiguration är egentligen inte exakt densamma som de jag kör i kontainrarna, så det är en halvbra jämförelse. Så skillnaden mellan Docker och lokal installation behöver bättre testfall innan man kan dra några slutsatser.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

ceruza

git-maestro

Inlägg04 dec 2017, 23:02

Containrar och bra konstruerade VM:ar (KVM exempelvis) har försumbart overhead i cpu-intensiva operationer. Det är framförallt vid I/O och os-relaterade operationer det kan finns overhead, men även där är det inte mycket vi pratar om. Det betyder nog att det är mest vinsterna från php7 du ser!

Om man är intresserad kan man läsa detta vitpapper från IBM om prestanda i containrar och virtuella maskiner:
http://domino.research.ibm.com/library/cyberdig.nsf/papers/0929052195DD819C85257D2300681E7B/$File/rc25482.pdf