Redovisningstexten visas inte i webbläsaren

• Författare
  • Meddelande

limy17

javascriptare

Redovisningstexten visas inte i webbläsaren

Inlägg01 sep 2017, 18:57

Har lämnat in redovisningstexten till htmlphp, report.php, men texten syns inte i webbläsaren. Har försökt med kommandot "echo", men får det inte att fungera. Finns det ngn exempel-kod för det?

Mvh/ Linda

Nicklas766

regexp-master

Re: Redovisningstexten visas inte i webbläsaren

Inlägg01 sep 2017, 19:06

Återkom gärna med hur koden ser ut i report.php och vad du får för felmeddelande när du går in på den delen av sidan (om du får det), så kikar jag gärna på det.

limy17

javascriptare

Inlägg02 sep 2017, 13:14

Hej! Efter att jag tog bort php:s slut-tag "?>" syns texten. Varför vill inte terminalen ha slut-tag?

Dock syns inga line-breaks i texten, oavsett om jag använder \n,
\r, eller \r\n. Har en Macbook Pro, typ 3 år gammal med ny-uppdaterat operativsystem. Något tips? :)

Mvh/ Linda
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg03 sep 2017, 09:09

Användandet av ?> kan orsaka problem som är väldigt svåra att upptäcka, det finns inga felmeddelanden som kan peka på att det är sluttaggen som är orsaken även när det är så. Sluttaggen ska bara användas i anslutning till efterföljande HTML-kod, inte som sista raden av en fil.

Har du läst kurslitteraturen om HTML? Radbrytningar i vanlig text syns inte i webbläsare, du måste använda HTML-kod för att orsaka radbrytningar. Förslagsvis använder du <p> runt varje textstycke.

limy17

javascriptare

Inlägg04 sep 2017, 14:08

Hej, ok då förstår jag.

Jag googlade på radbrytning i php, och då stod det att användandet av html-kod i php-koden inte var korrekt, därför letade jag efter ngt annat.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg04 sep 2017, 14:18

Det finns webbutvecklare som vill separera på HTML-kod och PHP-kod så att det hamnar i var sin fil. Som nybörjare är det väldigt svårt att lyckas med det, så i den här kursen blandar vi alla de olika teknikerna i samma fil. Hur man kan separera de olika teknikerna introduceras mer i efterföljande kurser.