Lär dig jQuery på 30 dagar

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 nov 2012, 14:24

Många studenter har tipsat mig om denna fria videoserie från Nettuts+.

http://net.tutsplus.com/articles/news/l ... n-30-days/

Jag anmälde mig till den för ett bra tag sen men nu började jag kika på de 5 första lektionerna i serien och jag kan bara stämma in i att det är högklassigt undervisningsmaterial. En mycket duktig lärare som är snabb på tangenterna så filmerna blir komprimerade och välfyllda. Smidigt och enkelt blir man fylld av jQuery. Bra gjort av Nettuts+ och framförallt av Jeffrey Way

Jeffrey har också skrivit den populära video-serien som hjälper dig igång med texteditorn Sublime Text. Även denna är fri utan kostnad.
https://tutsplus.com/course/improve-wor ... me-text-2/

Båda videoserierna är bara att varmt rekommendera. Högkvalitativt material för den som vill lära sig.

Tipset från coachen är ju självklart att hoppa på serien för jQuery samtidigt som du går kursen javascript.

Kanske kan serien ersätta kursboken som vi använder för jQuery. Kanske inte. Jag har som sagt inte sett hela serien ännu, vi får se.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Lär dig jQuery på 30 dagar

Inlägg07 jan 2013, 10:11

Det var lite klurigt att hitta, men det finns en lista som länkar till alla filmerna:
https://tutsplus.com/course/30-days-to-learn-jquery/

Har sett tre hittills. Mycket trevligare upplevelse än boken jQuery: From Novice to Ninja, en bok jag verkligen inte kommer överens med.
Användarvisningsbild

JohannaL

*nix-hackare

Inlägg24 mar 2014, 15:09

Jag har kollat på några filmer nu och tycker de är väldigt pedagogiska och bra framförallt när man, som jag, lär sig bäst genom att lyssna och ändå läser kursen på distans.
Jag tycker även att boken är väldigt bra och det är lättare att gå tillbaka till en bok när man behöver hjälp än att leta reda på rätt filmsnutt. Jag tycker även att exemplen i boken ofta är bra och man stegar sig fram. Vissa avsnitt i boken känns kanske lite överflödiga och jag är tveksam till att man blir en "ninja" av att bara göra det som står i boken.
Jag har gjort en hel del av tutorialrna i try.jquery och tyckte de var okej. Inte jättetydliga jämt men även det var ett bra sätt att lära sig lite grund-tänk i jQuery. Ledsnade innan jag gjort alla då det var lite segt och blev lite otydligt vad de ville ju längre in i "kursen" man kom.
Av de filmer jag sett i denna "kurs" tycker jag dock att den är bra mycket mer pedagogisk, förklarar tänket på ett sätt som jag inte riktigt sett någon annanstans och som är lättare att göra i en film än i text.

belio

*nix-hackare

Inlägg06 maj 2014, 14:50

Grymt! Detta får jag verkligen kolla upp :D
Med vänlig hälsning

Joel Sjöström
Användarvisningsbild

kai.weeks

troubleshooter

Inlägg18 jan 2015, 23:40

Värkligen bra... dock så måste man, nu senast när jag kollade igen, betala för att få se dem.

Jag har hittat en annan sida som är ganska bra för jQuery... fast text-baserad. Fin överblick av olika operationer ger den i alla fall. Lite äldre (2010) men fortfarande relevant och fungerande.

http://www.mkyong.com/tutorials/jquery-tutorials/
Användarvisningsbild

bjvi13

sql-guru

Inlägg14 maj 2016, 18:35

Nu har jag hamnat långt utanför kursen...tror jag....ha tittat på alla 30 avsnitt Sublime Text 3 . . lite diffar mellan 2 och 3 och mella Mac och Windows MEN riktigt häftigt......men som han sade det tar månader innan det sitter....men mycket av en massa detaljer i språken finns där redan.....rekommenderas....ska jobba på jQuery nu . . .